Jediný, komu svědčí současné mrazy, je Temelín | E15.cz

Jediný, komu svědčí současné mrazy, je Temelín

Jediný, komu svědčí současné mrazy, je Temelín
Temelín
• 
ZDROJ: 7
1. února 2012 • 11:03
Teploty hluboko pod bodem mrazu jaderné elektrárně Temelín nevadí, spíše naopak. Elektrárna vyrábí o několik tisíc kilowatthodin energie více než v letním období. Důvodem je lepší chlazení vody, která proudí do chladicích věží, řekl mluvčí elektrárny Marek Sviták.

Leden podle něj tradičně patří k měsícům, kdy elektrárna Temelín vyrábí nejvíce elektřiny v průběhu roku. Tří z pěti nejvyšších měsíčních výrob dosáhla elektrárna právě v prvním měsíci roku. Výjimkou nebyl ani letošní leden, kdy Temelín dodal do sítě čtvrtou nejvyšší měsíční výrobu - 1,508 miliard kilowatthodin elektřiny.

„Na toto období zpravidla nejsou plánovány odstávky a díky nízkým teplotám se lépe ochlazuje voda v chladicích věžích. Čím je voda studenější, tím je díky lepší účinnosti vyšší výkon turbín,“ vysvětlil vedoucí provozu elektrárny Temelín Bohdan Zronek.

I tak se Temelín na mrazivé teploty připravuje. Provádí se kontroly zařízení, zejména vzduchotechniky, a přizpůsobuje se provoz chladicích věží. Pro něj má elektrárna několik režimů, které se využívají v závislosti na okolní teplotě. „Při velkých mrazech stačí k chlazení i jedna ze dvou chladicích věží pro každý blok. Tím také preventivně předcházíme namrzání vestaveb ve věžích,“ dodal Zronek.

Pozornosti techniků neunikne ani teplovod do Týna nad Vltavou. Tam energetici kontrolují, zda nejsou na trase přivaděče místa, která by mohla zamrzat a poškodit teplovod.

Odolností elektrárny Temelín vůči extrémní mrazům se odborníci zabývali nedávno při zátěžových testech Evropské unie. Například hodnotili, jak se elektrárna vypořádá s mrazy minus 46 stupňů Celsia trvajícími celý měsíc. Při těchto extrémních teplotách by mohla zamrznout nafta v potrubních trasách, které slouží k doplňování paliva do dieselgenerátoru, jenž je záložním zdrojem elektrického napájení.

Elektrárna je i na tyto stavy připravena. „Vlastní nádrže nafty mají dostatečnou kapacitu, která zabezpečí provoz dieselgenerátoru po dobu až tří dní, a jsou odolné i vůči extrémním teplotám. Další zásobní nádrže jsou od dieselgenerátorů vzdáleny pouze několik stovek metrů, a převoz paliva by tak byl záležitostí několika minut,“ uvedl Sviták.

Autor: ČTK, nos
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!