Jumbo Jet ustupuje, v USA ho z provozu vyřadil poslední dopravce | E15.cz

Jumbo Jet ustupuje, v USA ho z provozu vyřadil poslední dopravce

Jiří Liebreich

Půl století si Boeing 747 vytvářel pověst ikony leteckého průmyslu, éra jednoho z nejslavnějších letadel všech dob však spěje ke svému konci. Důvodem je prudce padající zájem aerolinek o provoz nákladného „Jumbo Jetu“. Z celkového množství 1500 vyrobených letadel je dnes tisíc strojů buď zcela zlikvidovaných, skladovaných nebo odepsaných. A brzy bude následovat zbytek "přeživších".

Provoz své poslední „sedmčtyřisedmičky“ v prosinci ukončila třetí největší aerolinka United Airlines rozlučkovým letem ze San Francisca do Honolulu. Hned první týden nového roku odepsala svůj poslední kus i světová dvojka Delta Airlines. S ikonickým Boeingem tak v současnosti nelétá ani jeden z amerických dopravců, Delta byla poslední, připomněl list Telegraph. A Američany následují i ostatní.

Strmý pád boeingu, jehož pořízení stálo v roce 2016 téměř šest miliard korun, ilustrují svými plány také British Airways. Ty mají v současnosti vůbec nejvíce těchto letadel – 36 – a dalších 34 nevyužitých zakonzervovaných. Do roku 2024 má model 747 z hangárů britského dopravce zcela zmizet. Stejné plány se svými flotilami deklaruje drtivá většina dopravců.

Jedním z hlavních důvodů, proč se aerolinky věhlasného modelu postupně zbavují, je přílišná náročnost na jeho provoz v porovnání s modernějšími, lehčími a úspornějšími modely. Ty jsou většinou konstruované na dva motory, nikoliv na čtyři, jak tomu je právě u 747. Náklady na obsluhu motorů jsou ze všech komponentů letadel vůbec nejvyšší. Končící boeing je navíc značně hlučný, nad řadou míst v Evropě proto nesmí létat.

Množství objednávek 747 ostatně dlouhodobě klesá, výjimku představoval rok 2013, kdy přišel do výroby nejnovější model 747-8. Nezájem aerolinek využívat 747 pro přepravu cestujících ilustruje fakt, že dosud bylo dopravcům dodáno 121 kusů nejnovějšího modelu, z toho je 75 využíváno pro přepravu nákladu.

Konkurence však problémů amerického výrobce příliš využít nedokázala. Zatímco výroba modelu 747 se Boeingu v čase vyplatila, projekt největšího dopravního letadla světa Airbus A380 zůstává v účetnictví evropské konkurence v červených číslech. Na rozdíl od 747 navíc není možné předělat největší airbus na nákladní verzi, možnosti jeho využití jsou tak ještě omezenější.

Nejstarší model 747 dnes létá ve službách íránského vojenského letectva. Vzduchu kraluje již osmačtyřicet let.

Nahlédněte do Boeingu 747 v naší galerii:

Japonci investují stovky milionů do nadzvukového letectví. Nejsou to vyhozené peníze, říká analytik

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!