Kolik stojí potraviny? Obchodníci chtějí zveřejnit výpočet cen | E15.cz

Kolik stojí potraviny? Obchodníci chtějí zveřejnit výpočet cen

29. března 2017 • 06:50

Obchodní řetězce si na potraviny dávají přirážku až devadesát procent, tvrdí na základě průzkumu Potravinářská komora. Zveřejněme konstrukce cen, ať je jasno, navrhuje svaz zastupující obchodníky.

Přirážka obchodního řetězce u potravin činí po odečtení slev osmdesát až devadesát procent ceny dodavatele. Tvrdí to prezident Potravinářské komory ČR Miroslav Toman. „U mléka je to v průměru zhruba šedesát procent,“ uvedl Toman. Své tvrzení opírá o průzkum, který komora provedla u několika komodit a pěti obchodních řetězců. Informace o cenách získala od výrobců, jména ale neuvedla, aby nebyli dodavatelé z nabídky řetězců vyřazeni.

Prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Marta Nováková oponuje s tím, že je třeba sledovat průměr. „Nemůžeme vycházet třeba jen z marže na rohlíku. Průměrná marže obchodníků je osmnáct až dvacet procent,“ uvedla Nováková. Souhlasí s tím, aby se konstrukce cen zveřejňovala a veřejnost viděla, kdo a jakou část zisku z prodeje inkasuje. To ale firmy odmítají.

Hamé hlasí rekordní tržby. Po letech rostly i na českém trhu

Podle Tomana řetězce tlačí na dodavatele, aby své výrobky prodávali co nejlevněji, avšak nezohledňují to v koncových cenách pro spotřebitele. Nováková upozorňuje, že cenu ovlivňují v Česku specifické faktory. Jednak je to vysoká patnáctiprocentní daňová sazba na potraviny. Druhým specifikem je, že trh ovládají nadnárodní firmy.

„Z deseti největších řetězců je devět zahraničních,“ uvedla Nováková s tím, že na cizí společnosti je snazší ukázat jako na viníka vyšších cen. Ve skutečnosti ale velká konkurence mezi řetězci vede naopak k vysokému počtu slev, v nichž je Česko světovým šampionem. Na promoční akce loni připadalo 52 procent všech tržeb za potraviny a drogistické zboží.

Cenu potravin ovlivňuje také slabá tuzemská měna. „Pokud koruna začne po skončení intervencí posilovat, teoreticky by mělo evropské zboží v obchodech začít zlevňovat,“ připomněl viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Michal Ševera.

Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!