Kolik stojí potraviny? Obchodníci chtějí zveřejnit výpočet cen | E15.cz

Kolik stojí potraviny? Obchodníci chtějí zveřejnit výpočet cen

Tomáš Stingl

Obchodní řetězce si na potraviny dávají přirážku až devadesát procent, tvrdí na základě průzkumu Potravinářská komora. Zveřejněme konstrukce cen, ať je jasno, navrhuje svaz zastupující obchodníky.

Přirážka obchodního řetězce u potravin činí po odečtení slev osmdesát až devadesát procent ceny dodavatele. Tvrdí to prezident Potravinářské komory ČR Miroslav Toman. „U mléka je to v průměru zhruba šedesát procent,“ uvedl Toman. Své tvrzení opírá o průzkum, který komora provedla u několika komodit a pěti obchodních řetězců. Informace o cenách získala od výrobců, jména ale neuvedla, aby nebyli dodavatelé z nabídky řetězců vyřazeni.

Prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Marta Nováková oponuje s tím, že je třeba sledovat průměr. „Nemůžeme vycházet třeba jen z marže na rohlíku. Průměrná marže obchodníků je osmnáct až dvacet procent,“ uvedla Nováková. Souhlasí s tím, aby se konstrukce cen zveřejňovala a veřejnost viděla, kdo a jakou část zisku z prodeje inkasuje. To ale firmy odmítají.

Hamé hlasí rekordní tržby. Po letech rostly i na českém trhu

Podle Tomana řetězce tlačí na dodavatele, aby své výrobky prodávali co nejlevněji, avšak nezohledňují to v koncových cenách pro spotřebitele. Nováková upozorňuje, že cenu ovlivňují v Česku specifické faktory. Jednak je to vysoká patnáctiprocentní daňová sazba na potraviny. Druhým specifikem je, že trh ovládají nadnárodní firmy.

„Z deseti největších řetězců je devět zahraničních,“ uvedla Nováková s tím, že na cizí společnosti je snazší ukázat jako na viníka vyšších cen. Ve skutečnosti ale velká konkurence mezi řetězci vede naopak k vysokému počtu slev, v nichž je Česko světovým šampionem. Na promoční akce loni připadalo 52 procent všech tržeb za potraviny a drogistické zboží.

Cenu potravin ovlivňuje také slabá tuzemská měna. „Pokud koruna začne po skončení intervencí posilovat, teoreticky by mělo evropské zboží v obchodech začít zlevňovat,“ připomněl viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Michal Ševera.

Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!