Konkurence Airbusu a Boeingu? Čína odhalila své velké dopravní letadlo | E15.cz

Konkurence Airbusu a Boeingu? Čína odhalila své velké dopravní letadlo

Štěpán Bruner

Čínský letecký výrobce Comac po řadě odkladů představil svou odpověď na Airbus A320 a Boeing 737, model C919. První let se očekává v příštím roce a cestující by měl letoun poprvé představit za další dva roky.

Comac své letadlo představil ve velké stylu. Slavnostního ceremoniálu ve výrobním závodu u šanghajského letiště Pudong se zúčastnilo na pět tisíc vysokých stranických představitelů, ředitelů aerolinek, zástupců dodavatelů a novinářů. Celou událost přenášela živě státní televize.

Podle výrobce je první letoun již vybavený všemi podstatnými systémy a je připraven na pozemní zkoušky. První let je naplánovaný na příští rok, konkrétnější ohledně data tohoto milníku ve vývoji ale Comac nebyl. Podle zdrojů serveru Flightglobal.com mezi dodavateli má k prvnímu letu dojít ve druhém čtvrtletí roku 2016. I to ale znamená dvouleté zpoždění při vývoji.

Vývoj C919 začal v roce 2008. Se svou kapacitou 158 až 174 cestujících a doletem okolo čtyř tisíc kilometrů má být letadlo přímým konkurentem strojů s jednou uličkou od Airbusu a Boeingu, které nyní dominují čínskému trhu.

Na svůj letoun, který využívá řadu západních technologií včetně motorů od americko-francouzské společnosti CFM International, již Comac získal 517 objednávek, převážně od čínských aerolinek a leasingových společností. Největším zahraničním zákazníkem je zatím leasingová společnost GE Capital Aviation Services, jejíž sesterská firma GE Aviation je zároveň dodavatelem dílů pro C919.

Odhalení Comacu C919:

Vývoj vlastního dopravního letadla je součástí snahy Pekingu proměnit Čínu z levné montovny zahraničních společností na výrobce vyspělých technologií. Comac již loni představil menší letoun ARJ-21. Ačkoliv to Comac popírá, experti se shodují, že při jeho vývoji využil výrobních nástrojů, které v Číně zůstaly po licenční výrobě amerického letounu McDonnell Douglas MD-80, a že tak je jakýmsi cvičením před vývojem „skutečně čínského“ letadla C919.

Západní výrobci předpovídají, že čínský trh čeká v příštích letech mohutný růst. Například Boeing počítá s tím, že tamní dopravci v příštích dvaceti letech nakoupí 6330 letadel v hodnotě 950 miliard dolarů. Loni přitom čínští dopravci provozovali 2570 letadel.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat