Liaz v nové době: Jak dopadl výrobce nákladních vozů | E15.cz

Liaz v nové době: Jak dopadl výrobce nákladních vozů

7. září 2016 • 11:31
Liaz to po revoluci zkoušel modernizovanými vozy i moderním tahačem. Na zavedenou konkurenci ze Západu ale nestačil. V seriálu automobilky v nové době připomíná server auto.cz severočeský Liaz. A příběh to nebude veselý, úspěšného výrobce nákladních vozidel totiž po rozpadu východního bloku čekal postupný konec.

Národní podnik Liberecké automobilové závody (LIAZ) byl oficiálně založen k 1. lednu 1953, v té době však už jeho závody v Rýnovicích, Mnichově Hradišti a Liberci dva roky fungovaly – tehdy však ještě v gesci mladoboleslavského AZNP (dnešní Škoda Auto). Firma navíc nepřímo navazovala na někdejší libereckou automobilku Reichenberg Automobil Fabrik fungující od roku 1907, která se později stala součástí firmy Laurin & Klement. Počátky Liazu jsou tak přímo spojeny se značkou Škoda, ostatně vzniklý národní podnik vyráběl nákladní vozy a autobusy s okřídleným šípem ve znaku – jmenovitě Škoda 706 RO a Škoda 706 RTO.

I přes počáteční problémy (výroba se do nového, málo zkušeného podniku přesouvala z letňanské Avie) se novému podniku daří, a to navzdory některým nepochopitelným krokům – výrobní podniky jsou v roce 1954 rozděleny na tři samostatné subjekty, aby se o čtyři roky opět sjednotily v jeden. Výroba rychle roste, a tak zatímco v roce 1951 závod postaví 931 vozidel, o tři roky později je to už 4.120 vozů. K podniku jsou navíc přičleňovány další závody – ve Zvolenu, Přerově (oba 1960), Mělníku (1965), Jablonci nad Nisou (1968), Veľkém Krtíši (1970) nebo Holýšově (1974).

Prohlédněte si obsáhlou fotogalerii

20 legendárních českých aut, na která neumíme zapomenout

Portfolio na konci osmdesátých let čítalo řadu 100. Jmenovitě se jednalo o modely 100 s nesklopnou kabinou a modely 110 se sklopnou kabinou, které doplňovaly sklápěče řady MTSP a MTS a nové sklápěče 150 a 151. Společnost navíc vyráběla 2.500 motorů ročně, což v té době bylo úctyhodné číslo. Přestože se historie řady 100 datovala do sedmdesátých let, stále se z hlediska produkce výrobců z východní Evropy jednalo o kvalitní techniku. Navíc Liaz mělo po Evropě dobré jméno, a to díky úspěchům Františka Vojtíška na evropském okruhovém mistrovství tahačů. I proto Liaz vstupoval do nové doby s velkými nadějemi. V devadesátých letech ale přichází rychlé vystřízlivění.

Autor: auto.cz, David Bureš
 

businessinfo.cz

  • Startup Investiční aukce otevřel faktoring i malým a středním firmám
  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením
  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí