Merkelová: Skandál VW je dramatický, ale pověst Německa nepoškodil

Merkelová: Skandál VW je dramatický, ale pověst Německa nepoškodil
4. října 2015 • 21:09
Emisní skandál kolem německého automobilového koncernu Volkswagen je dramatický, škoda ale není tak rozsáhlá, aby Německo nemohlo být dále považováno za dobré místo pro podnikání. Německé rozhlasové stanici Deutschlandfunk to řekla německá kancléřka Angela Merkelová.

„Domnívám se, že pověstí německé ekonomiky a důvěrou v německou ekonomiku to neotřáslo do takové míry, že bychom už nebyli považováni za dobré podnikatelské místo,“ sdělila kancléřka. Automobilka by podle ní měla rychle zajistit potřebnou transparentnost a dát věci do pořádku.

Volkswagen v září připustil, že podváděl při emisních testech svých naftových motorů ve Spojených státech. Aféra se týká 11 milionů vozidel prodaných po celém světě. Tržní hodnota největšího evropského výrobce automobilů klesla od vypuknutí skandálu o zhruba 40 procent. Šéf společnosti Martin Winterkorn v září odstoupil z funkce, uvedl ale, že si není vědom žádných pochybení na své straně.

Mimořádná schůze dozorčí rady

Dva nejmenované zdroje dnes agentuře Reuters sdělily, že dozorčí rada koncernu se ve středu sejde na mimořádné schůzi. Finanční ředitel automobilové skupiny Hans Dieter Pötsch by prý na ní mohl být jmenován novým předsedou tohoto dvacetičlenného orgánu. Rada by se prý rovněž mohla zabývat nejnovějšími zjištěními v rámci interního vyšetřování aféry.

Pötsch měl být původně jmenován do dozorčí rady na mimořádné valné hromadě chystané na 9. listopadu. Volkswagen ale ve čtvrtek informoval o odkladu.

Podvodný software od roku 2008

Nedělník Bild am Sonntag dnes napsal, že inženýři Volkswagenu podle jeho zjištění připustili, že začali instalovat podvodný software do aut v roce 2008. Naftový motor EA189 podle nich jinak neměl šanci splňovat zároveň emisní normy i cílové náklady. Automobilka se k článku odmítla vyjádřit.

Volkswagen si v dnešních vydáních listů Bild am Sonntag a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung předplatil celé strany, na kterých chtěl podle svého sdělení původně umístit reklamní text na oslavu 25. výročí znovusjednocení Německa.

„Chtěli jsme říci, jak jsme hrdí na to, že jsme se v posledních 25 letech podíleli na utváření této země,“ stojí podle agentury AFP v konečném textu. „Byla by to dobrá příležitost k tomu poděkovat našim zákazníkům za důvěru v naše vozy. Nakonec můžeme říci jen jedno: uděláme vše, abychom vaši důvěru získali zpět.“

Dlouhodobě poškozená značka

Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung dnes informoval, že podle průzkumu, který uskutečnila agentura Puls, 41 procent zákazníků považuje značku za dlouhodobě poškozenou. Zhruba 11 procent tvrdí, že si VW v budoucnu již dál nechtějí pořizovat.

Automobilka v pátek dva týdny po rozhoření skandálu poprvé umožnila zákazníkům zjistit, zda se aféra týká jejich vozů. Nový generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller by měl na úterním setkání se zhruba 20 tisíci zaměstnanci sdělit, jak hodlá skandál řešit. Do středy pak má automobilka sdělit německému spolkovému úřadu pro registraci vozidel KBA, kdy a jak budou její vozy splňovat emisní limity.

Riskantní partii s cinklými kartami automobilky nemohly vyhrát

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!