Návrat legendy. Podívejte se na novou verzi letounu L-159, Aero chce obnovit výrobu | E15.cz

Návrat legendy. Podívejte se na novou verzi letounu L-159, Aero chce obnovit výrobu

ČTK

Aero Vodochody představilo nový letoun L-159, ve společnosti by mohla být obnovena i jeho sériová výroba. Aero jedná se třemi zájemci včetně Iráku, řekl premiér Bohuslav Sobotka. Kdyby byl podepsán nový kontrakt, mohla by být sériová výroba spuštěna za několik měsíců.

Výrobu stíhací bitevníku L-159 společnost ukončila v roce 2003, první stroj tohoto typu vyrobila v roce 1997.

Dnes představený stroj bude sloužit irácké armádě, jde o jeho dvoumístnou verzi. Podle expertů je nyní na trhu poptávka po tomto typu letounů a v příštích deseti letech by jich mohlo být vyrobeno několik stovek, proto už loni Aero nevyloučilo obnovení sériové výroby.

"L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet, a dát tak tomuto letounu novou budoucnost," uvedl ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Tatra získala svou první armádní zakázku pro západního člena NATO

Bitevníky L-159 létaly ve službách tří provozovatelů: armády České republiky, maďarské armády, irácké armády a americké společnosti Draken International. Česká armáda má největší letku L-159 a letouny v jejích službách slouží při různých misích po Evropě a pravidelně se také účastní vojenských cvičení NATO.

V roce 2014 se Aeru a ministerstvu obrany podařilo prodat některé nepotřebné letouny, které dříve patřily české armádě, Iráku a společnosti Draken International. "Právě tento zdařilý prodej těch zbylých zakonzervovaných letounů otevřel potenciál možností a oslovil potenciální odběratele," uvedl dnes Sobotka. Podle něj je vláda připravena export letounu podpořit.

Jawa chystá letos novinku. Jak vypadala výroba v dobách největší slávy uvidíte na fotografiích Viléma Heckela

Případné obnovení výroby může být velkou příležitostí nejen pro Aero Vodochody, ale i pro další dodavatelské firmy. V tuzemsku by se mohlo jednat o 20 až 30 podniků. "Česká republika je průmyslová země a chce zůstat průmyslovou zemí," řekl dnes v Aeru Vodochody premiér. Podle něj je tuzemský průmysl zaměřený na výrobu s vysokou mírou přidané hodnoty, kde pracují lidé s vysokou kvalifikací, což je právě i letecký průmysl.

Aero Vodochody Aerospace je největším leteckým výrobcem v Česku. Mezi její vývojové priority patří také nová generace cvičného letounu L-39. Společnost také zajišťuje armádě servis pro letouny L-159 a L-39.

Podívejte se, jak má v budoucnu vypadat modernizované vodochodské letiště:

1080p 720p 480p 360p 240p
Tak má vypadat Letiště Vodochody kousek od Prahy

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!