Německo čeká vodíkovou revoluci, do deseti let zde vyroste 400 plnicích stanic | E15.cz

Německo čeká vodíkovou revoluci, do deseti let zde vyroste 400 plnicích stanic

Německo čeká vodíkovou revoluci, do deseti let zde vyroste 400 plnicích stanic
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Profimedia.cz

pav

Po celém Německu je v současné době 15 vodíkových stanic. Do roku jich má být ale více než pětadvacetkrát tolik. Společnosti Air Liquide, Linde, Sheel, Total, OMV a Daimler se spojily v iniciativě H2 Mobility, jejíž záměrem je vybudování 400 funkčních vodíkových stanic po celém Německu do roku 2023.

Stávající plán počítá s otevřením přibližně 100 vodíkových stanic v průběhu následujících čtyř let, což by mělo uspokojit potřeby prvních zákazníků, kteří dají novému alternativnímu pohonu šanci v nejbližší budoucnosti. Právě dostatečný počet čerpacích stanic pro uspokojení budoucí poptávky bude jedním z hlavních předpokladů úspěchu vodíkového automobilového trhu, uvádí server Hybridcars.com.

Síť plnících stanic by měla být podle předpokladů vytvořena nejen v hustě obydlených oblastech a podél hlavních dopravních tepen. Cílem je nabídnout vodíkové stanice nejméně na každých 90 kilometrech dálnice mezi hustě obydlenými oblastmi. Podle plánu by mělo na každou metropolitní oblast připadat alespoň 10 vodíkových stanic.

Iniciativa současně žádá podporu spolkové vlády, aby dohlédla na zadávání veřejných zakázek pro distribuci vodíku na čerpací stanice. S výstavbou nových vodíkových stanic by se mělo začít již od příštího roku na dálnicích mezi nejvíce osídlenými oblastmi. Autoři projektu očekávají, že celkové investice na tento ambiciózní infrastrukturní projekt se vyšplhají přibližně do výše 350 milionů eur.

Šéf Volkswagenu: Vodíková nejsou ekonomicky schůdná

Iniciativu H2 Mobility podporuje řada partnerů, z nichž většina pochází logicky z oblasti automobilového průmyslu, jako jsou značky Hyundai, BMW, Honda, Nissan nebo Toyota nebo Volkswagen. Přitom právě šéf posledně jmenované značky Martin Winterkorn prohlásil, že vodíkový pohon není ekonomicky výhodný. „Nevím, jak by bylo možné vyrábět vodík ve velkém měřítku za cenu, kterou by byl spotřebitel ochotný zaplatit,“ prohlásil podle webu Autonews.com letos na jaře.

Vodíková stanice v Česku? Zatím pouze v Neratovicích

Česko má svou první (a zatím také jedinou) plnicí vodíkovou „pumpu“ od podzimu 2009, kdy byl otevřen provoz stanice v Neratovicích. Čerpací stanici otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) v Řeži a společnost Linde Gas. Náklady na celý projekt byly tři miliony eur. Z toho milion stála pumpa, další milion vývoj a stavba vodíkového autobusu. Tři čtvrtiny nákladů pokryly dotace od státu a EU.

Podle aktuálního shrnutí H2stations.org je na světě celkem 504 vodíkových stanic. Pro srovnání, na jaře 2011 web informoval o celkovém počtu 418 čerpacích stanic.

Automobilky pošilhávají po vodíku
Stále více světových automobilek představuje v poslední době „svá“ vodíková řešení. Primát v tomto ohledu drží korejský Hyundai, který odstartoval sériovou výrobu vodíkem poháněných vozidel a „vypustil“ několik vozů do běžného provozu v Londýně nebo Kodani. Komerční výrobu automobilu na vodík chystá na příští rok také Toyota. Největší automobilka světa chce svůj „zelený“ model nabídnout primárně na americkém trhu. Není bez zajímavosti, že v oblasti trvale udržitelné mobility spolupracuje s německým koncernem BMW. Spolupráci na podobné bázi rozjely také značky Daimler, Ford a Renault-Nissan. Jejich první vodíková auta mají vyjet v roce 2017.

Michal Morte: Vodík patří do inteligentních sítí, pomůže fotovoltaice

Autor: pav
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!