Není chleba jako chleba, říká vyhláška | E15.cz

Není chleba jako chleba, říká vyhláška

Není chleba jako chleba, říká vyhláška
pečivo
• 
ZDROJ: koláž E15

Dušan Kütner

Průmysloví pekaři zřejmě získají cenný bod v boji s konkurencí v podobě malých pekáren obchodních řetězců. Podle návrhu novely vyhlášky o potravinách, která vzniká na ministerstvu zemědělství, se budou mimo jiné muset označovat jako čerstvé výrobky pouze takové, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením nebo jinou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti a které jsou nabízeny k prodeji nejdéle do 24 hodin po upečení.

Mnozí lidé přitom vůbec nevědí, zda kupují pečivo rozpečené, anebo to přímo z pekárenské trouby, které je podle některých názorů lepší.

„Řada dopečených druhů pečiva, například v obchodních řetězcích, tak nebude moci být podle návrhu novely označena jako ‚čerstvé‘, jelikož tyto výrobky se mnohdy pouze rozpékají ze zmrazených výrobků nebo dopékají ze zamrazených polotovarů,“ řekla deníku E15 mluvčí ministerstva Tereza Dvořáčková.

„Navrhovaná úprava vyhlášky není podle našeho názoru v zájmu spotřebitelů, kteří chtějí nakupovat čerstvé pečivo i v menších prodejnách a v dostatečném sortimentu,“ řekla mluvčí Teska Eva Karasová. Případné schválení změn proto nabídku rozpékaného pečiva ze strany obchodníků neovlivní, míní.

Novela vyhlášky, která je nyní ve fázi vnitřního připomínkového řízení na MZe, vzniká ve spolupráci s Potravinářskou komorou a Podnikatelským svazem pekařů a cukrářů. „Pro potravináře je tato úprava určitě přínosem, protože jasně rozliší, kdy jde skutečně o čerstvé pečivo a kdy jde jen o rozpečený polotovar,“ řekla mluvčí komory Dana Večeřová.

Zamrazování při výrobě slaného pečiva je podle obchodníků obvyklé. „V super a hypermarketech Albert již dnes uvádíme, že jde o výrobky čerstvě dopečené v našich provozovnách. Zákazníci toto sdělení akceptují a dopečené výrobky vyhledávají,“ řekla deníku E15 Simona Caidlerová z Aholdu, který obchody Albert provozuje.Hypermarkety Albert mají vlastní pekárnu, kde vyrobí asi 35 procent a dopečou zhruba čtvrtinu z obratu prodaného pečiva. V supermarketech Albert pečivo firma dopéká a tvoří v něm asi dvě pětiny obratu. „Dopékané a čerstvě pečené pečivo je stále oblíbenější a jeho prodeje mají vzestupný trend,“ uvedla Caidlerová.

Není přitom podle ní potíž místo pojmu „čerstvé“ označovat výrobek jako „právě dopečené“. Zamrazování a zachlazování pečiva a těsta podle Aholdu nepoužívají pouze řetězce, kavárny a některé čerpací stanice, ale i desítky tuzemských pekáren, které tyto procesy používají pro vlastní potřebu. „Tato zákonná úprava je určitě také ovlivní,“ dodala.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!