OBRAZEM: Legendární „vejtřaska“ vyjela před 65 lety. S terénem si poradila, postrádala ale pohodlí | E15.cz

OBRAZEM: Legendární „vejtřaska“ vyjela před 65 lety. S terénem si poradila, postrádala ale pohodlí

ČTK

Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 65 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená "vejtřaska". Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu. Automobil patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby.

Konstrukce "véesky", jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení. Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem.

Daní za výborné terénní vlastnosti je ale pohodlí. Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení. Pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení. Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století.

OBRAZEM: Spartak oslaví 65 let. Auto na počest Zápotockého ale žádná lidovka nebyla
Aero jde do další epochy. Podívejte se, jak ve Vodochodech pracují na letounech nové generace
Oblíbenou posázavskou stezku má přetnout dálniční most. Podívejte se, co ŘSD chystá
Legendární žabotlamy dožívají, v Praze dojíždí poslední tři. Prohlédněte si jejich hřbitov

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!