Elektrárna Kalkar a miliardy spláchnuté do Rýna | E15.cz

OBRAZEM: Miliardy spláchnuté do Rýna? Němci nakonec udělali z jaderné elektrárny lunapark

mec

Vzít děti za zábavou do jaderné elektrárny nevypadá jako dobrý nápad. V Porýní je to ale možné. Základní kámen elektrárny Kalkar byl položen před 45 lety 25. dubna 1973.

Západní Německo očekávalo koncem šedesátých let velký růst spotřeby energie a nemělo zásoby uranu. Pro jadernou elektrárnu Kalkar tak zvolilo rychlý reaktor chlazený tekutým sodíkem.

Kromě výhod skýtal i některé nedostatky. Bezpečnostní řešení u reaktorů tohoto typu byla poměrně nákladná, vycházela násobně vyšší než u beztak drahých tlakovodních reaktorů.

Aero Vodochody uzavřelo smlouvu s Izraelci, snaží se vylepšit pozici na tamním trhu

Elektrárna byla od počátku trnem v oku nejen místních, ale především sousedů z Nizozemska, kteří to mají do Kalkaru dvacet kilometrů.

První mnohatisícová demonstrace odpůrců jádra se konala rok po zahájení výstavby. V roce 1977 demonstrovalo u staveniště na čtyřicet tisíc lidí, což si vyžádalo do té doby nejmohutnější nasazení policejních sil v historii spolkové republiky.

Oblíbenou posázavskou stezku má přetnout dálniční most. Podívejte se, co ŘSD chystá

Stavba však pokračovala a náklady rostly. Rozpočet už v roce 1978 dosáhl sedmi miliard marek, čtyřnásobku původně plánované částky.

Nekončící protesty probudily i politiky. A tak v roce 1985, když byla elektrárna připravena ke spuštění, zemská vláda Severního Porýní-Vestfálska odmítla vystavit povolení k provozu. V praxi tak elektrárna běžela, jen se nesmělo zasunout palivo do reaktoru.

OBRAZEM: Jak se bortí dálniční most. Za Hvězdonicemi najde využití i sedmitunová gilotina

Schizofrenní situace trvala až do roku 1991, kdy padlo rozhodnutí projekt definitivně zastavit. Jenže také likvidace mohutného energetického celku něco stojí. Po rozprodeji strojního a technologického vybavení byl na zbytek areálu podán inzerát a našel se kupec. Ten přejmenoval betonový kolos na Zemi zázraků.

Adrenalinoví nadšenci se tam mohou spouštět vnitřkem chladicí věže nebo lézt po jejím plášti zvnějšku. Daňoví poplatníci přišli o 3,5 miliardy eur. Kalkar tak dodnes zůstává německým rekordmanem v žebříčku investičních katastrof.

OBRAZEM: Legendární „vejtřaska“ vyjela před 65 lety. S terénem si poradila, postrádala ale pohodlí
Baťa, Komárek a Strnad. Kovosvit vlastnily různé generace podnikatelů, dnes firma jede na dvě směny
Bezstarostná doba není ideální pro psychické zdraví, říká psychiatr Hollý
Hypotéka a krizové situace: Jak je řešit?

Autor: mec
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!