OBRAZEM: Odlila nosníky pro řetězový most v Budapešti, ze slovenské slévárny ale zbyly ruiny | E15.cz

OBRAZEM: Odlila nosníky pro řetězový most v Budapešti, ze slovenské slévárny ale zbyly ruiny

Michal Nosek

Slévárna ve slovenské Drnavě chátrá přes sto let. Tam, kde v nejslavnější éře pracovaly tři stovky dělníků, již stojí jen impozantní ruiny. Podívejte se ve fotogalerii.

Těžba a zpracování kovů hrála ve slovenské obci Drnava významnou roli. Zdejší rod Andrássyovců významně přispěl k tomu, že se v okolí Rožňavy vyrábělo již v šestnáctém století nejkvalitnější železo v celém Uhersku.

První vysokou pec v Drnavě pak nechala postavit roku 1817 vdova po Štěpánovi Andrassym, Marie Festetichová. V místní slévárně se následně odlévaly součástky, železniční výhybky a kola, ale i dekorativní a spotřební předměty, uvádí to server Čierne diery.sk

Neslavnější artefakty zde odlili roku 1844 a jednalo se o nosníky a hlavní části pro Széchenyiho řetězový most spojující Pešť s Budínem, který v letech 1842 až 1849 postavili podle projektu anglického inženýra Williama T. Clarka.

V polovině devatenáctého století postavili v Drnavě novou vysokou pec s vodním kolem a parním strojem na pohon dmychadla. To byl vrchol slávy místních hutí. V roce 1908 se výroba výrazně omezila. Roku 1915 proslulé železárny zastavily provoz a od té doby chátrají.

 

Úpadek dolů v Donbasu ještě urychlila válka. Prohlédněte si obrazy jejich zkázy
Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren
Inženýrské orgie: Podívejte se na nejdivočejší prototypy sovětských náklaďáků

 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!