Obrněnce české armádě dodají Francouzi s Tatrou, transportéry Vega vypadávají

E15 exkluzivně Sen o nástupu české obrněné hvězdy na zahraniční trhy – transportéru Vega vyvinutého SVOS Přelouč – se začíná rozplývat. Ministerstvo obrany se podle několika zdrojů deníku E15 rozhodlo nakoupit vozidla Titus francouzské Nexter Systems a kopřivnické Tatra Trucks.

Kolový obrněný transportér Titus na podvozku Tatra Dalších 15 fotografií v galerii
11.9.2015 5:55   |  

Bez referencí od domácí armády bude mít přeloučská firma ve světě značně komplikovanou pozici. Důvodem, proč zakázku za více než dvě a půl miliardy korun na dvaačtyřicet kusů speciální techniky SVOS nezíská, je vyšší cena, kterou nabídla. A hlavně to, že Tatra neuzavřela smlouvu na dodávky podvozků s ní, ale s Francouzi.

Na výběru obrněnců Titus se koncem srpna dohodlo kolegium ministra obrany. Jeho stanovisko by mohla zvrátit už jen vláda, která má u nadlimitních kontraktů konečné slovo. „Zatím není jisté, jak se k tomu postaví ČSSD. Vedle dvacítky transportérů Pandur by to byla další zakázka zadaná přímo bez výběrového řízení Excalibur Group, o niž se zajímá policie,“ řekl nejmenovaný nákupčí. Narazil na fakt, že Tatru ovládá majitel Excaliburu Jaroslav Strnad.

Právě to, že SVOS je zcela závislá na tatrováckých podvozcích a s kopřivnickou automobilkou přitom měla jen ústní dohodu, ji ze souboje s Nexterem vyřadilo. Vojsko žádnou jinou alternativu nechce, protože drtivá většina jeho vozového parku pochází z Tatry.

Cena a parametry

Rozhodly také cena a technické parametry. Zatímco jeden šestikolový titus vyjde na 23 milionů korun s DPH, vega ve čtyřkolové verzi je o čtyři a půl milionu dražší. Kolik by stálo šestikolové provedení, její výrobce ani po opakovaných dotazech ministerstvu nesdělil.

Navíc je o titusy podle všeho větší zájem. Používat je mají nejen francouzské ozbrojené síly, ale i armády Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů. I když prototyp vegy budil v posledních letech na zbrojařských veletrzích pozornost, zástupci SVOS specializované na pancéřování nejrůznějších automobilů včetně luxusních limuzín dosud jen neurčitě hovořili o potenciálních zákaznících v Asii a Evropě.


Podívejte se také: Tatra vyrobila auto dlouhé 18 metrů, největší český vůz historie


Téměř dvojnásobek ceny samotných vozidel bude stát jejich vnitřní vybavení. Kompletní štábní obrněnec – těch vojáci požadují šest – vyjde na 49 milionů korun. A spojovací dokonce na 62 milionů. Spolu se základní logistikou a školením osádek je na všech dvaačtyřicet kusů vyčleněno téměř 2,7 miliardy korun. Dodávky se mají uskutečnit v letech 2019 až 2023.

Všechny transportéry budou kompletně vyrobeny a smontovány v Kopřivnici. Hlavně do servisu by rezort obrany chtěl zapojit novojičínský státní podnik VOP CZ.


Čtěte také:

Tatra otevřela diagnostické centrum, největší investici od dražby firmy

Tatra začala s dodávkou dílů k indické zakázce, má stabilní zdroj příjmů

Podvozky od Tatry v Polsku neuspějí, místní armádě je zajistí Scania

Pavel Otto Autor: Pavel Otto redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Ropa je nejlevnější za poslední tři měsíce

Ropa je nejlevnější za poslední tři měsíce aktualizováno

Světové ceny ropy dnes výrazně klesly, americká lehká ropa West Texas Intermediate (WTI) se tak dostala na tříměsíční minimum pod 43 dolarů za barel. Ceny tlačí dolů obavy… více

Mobilní web