Obrněnce české armádě dodají Francouzi s Tatrou, transportéry Vega vypadávají

11. září 2015 • 05:55
Sen o nástupu české obrněné hvězdy na zahraniční trhy – transportéru Vega vyvinutého SVOS Přelouč – se začíná rozplývat. Ministerstvo obrany se podle několika zdrojů deníku E15 rozhodlo nakoupit vozidla Titus francouzské Nexter Systems a kopřivnické Tatra Trucks.

Bez referencí od domácí armády bude mít přeloučská firma ve světě značně komplikovanou pozici. Důvodem, proč zakázku za více než dvě a půl miliardy korun na dvaačtyřicet kusů speciální techniky SVOS nezíská, je vyšší cena, kterou nabídla. A hlavně to, že Tatra neuzavřela smlouvu na dodávky podvozků s ní, ale s Francouzi.

Na výběru obrněnců Titus se koncem srpna dohodlo kolegium ministra obrany. Jeho stanovisko by mohla zvrátit už jen vláda, která má u nadlimitních kontraktů konečné slovo. „Zatím není jisté, jak se k tomu postaví ČSSD. Vedle dvacítky transportérů Pandur by to byla další zakázka zadaná přímo bez výběrového řízení Excalibur Group, o niž se zajímá policie,“ řekl nejmenovaný nákupčí. Narazil na fakt, že Tatru ovládá majitel Excaliburu Jaroslav Strnad.

Právě to, že SVOS je zcela závislá na tatrováckých podvozcích a s kopřivnickou automobilkou přitom měla jen ústní dohodu, ji ze souboje s Nexterem vyřadilo. Vojsko žádnou jinou alternativu nechce, protože drtivá většina jeho vozového parku pochází z Tatry.

Cena a parametry

Rozhodly také cena a technické parametry. Zatímco jeden šestikolový titus vyjde na 23 milionů korun s DPH, vega ve čtyřkolové verzi je o čtyři a půl milionu dražší. Kolik by stálo šestikolové provedení, její výrobce ani po opakovaných dotazech ministerstvu nesdělil.

Navíc je o titusy podle všeho větší zájem. Používat je mají nejen francouzské ozbrojené síly, ale i armády Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů. I když prototyp vegy budil v posledních letech na zbrojařských veletrzích pozornost, zástupci SVOS specializované na pancéřování nejrůznějších automobilů včetně luxusních limuzín dosud jen neurčitě hovořili o potenciálních zákaznících v Asii a Evropě.

Tatra vyrobila auto dlouhé 18 metrů, největší český vůz historie

Téměř dvojnásobek ceny samotných vozidel bude stát jejich vnitřní vybavení. Kompletní štábní obrněnec – těch vojáci požadují šest – vyjde na 49 milionů korun. A spojovací dokonce na 62 milionů. Spolu se základní logistikou a školením osádek je na všech dvaačtyřicet kusů vyčleněno téměř 2,7 miliardy korun. Dodávky se mají uskutečnit v letech 2019 až 2023.

Všechny transportéry budou kompletně vyrobeny a smontovány v Kopřivnici. Hlavně do servisu by rezort obrany chtěl zapojit novojičínský státní podnik VOP CZ.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!