Odbory Škody Auto navrhly zástupce při jednání o mzdách, spějí ke stávce

Odbory Škody Auto navrhly zástupce při jednání o mzdách, spějí ke stávce
14. dubna 2016 • 10:25
Odboráři Škody Auto navrhli konkrétního zprostředkovatele v jednání o mzdách a učinili tak další krok ke stávce, když oficiálně odmítli poslední nabídku vedení automobilky. Odboráři požadují osmiprocentní růst mezd za 12 měsíců, firma nabízí nárůst o šest procent během dvou let. Dodle předsedy odborů Jaroslava Povšíka jsou důležitější kompenzace za některé vícesměnné pracovní modely, které zaměstnance neúměrně zatěžují.

„Dopisem jsme informovali předsedu představenstva Bernharda Maiera a navrhli jsme osobu zprostředkovatele. Dále připravujeme postupné kroky ke stávce,“ uvedl Povšík, podle nějž se odboráři stále nevzdávají naděje, že firma Škoda ještě přijde s jiným, pro zaměstnance podle odborů výhodnějším, návrhem. Institutu zprostředkovatele musejí odboráři ze zákona využít, aby nakonec mohli ke stávce legálně přistoupit.

Zatím poslední návrh firmy představoval růst mezd ve dvou letech. Od dubna 2016 měl vzrůst tarif o 3,5 procenta a k tomu by firma vyplatila jednorázovou platbu 3000 korun.

Dále by se zvýšil zaručený bonus na 1,3 dekretové mzdy a na konci roku by zaměstnanci dostali jednorázovou prémii 2000 až 5000 korun za výkon firmy. Od ledna 2017 pak měl tarif vzrůst o dalších 2,5 procenta, v dubnu 2017 měla být vyplacena další jednorázová platba 3000 korun.

„Chceme oceňovat práci zaměstnanců a zároveň najít vyváženost pro stabilitu podniku. V rámci jednání byla snaha vybalancovat to na hranu možného pro optimální výsledek jak z pohledu zaměstnanců, tak i firmy,“ řekl již dříve člen představenstva Bohdan Wojnar. Podle něj je nabídka podniku dostatečná.

Jaroslav Povšík také uvedl, že minulý týden jednal s předsedou představenstva Bernhardem Maierem. „Uvědomili jsme si, že je nutné si vysvětlit některé souvislosti a výklady, protože považoval některé naše kroky za nepřátelské,“ vysvětlil Povšík s tím, že Maier deklaroval snahu dále jednat o nárůstu mezd.

Škoda je teď skutečným Volkswagenem, prohlásil německý automobilový expert

„Jsme připraveni nadále vyjednávat, přičemž pokračuje vypovězení flexikont, nepodepsání atypických směnných modelů a zároveň příprava stávky. Věříme, že je to cesta, jak se vypořádat se mzdovou dohodou a humanizací pracovní doby,“ dodal Povšík.

Firma podle něj plánuje některé agresivní modely pracovní doby. Již nyní funguje třísměnný model, kdy zaměstnancům v takzvaném flexikontu každá šestá noční směna vychází na noc z pátku na sobotu.

„Lidé pak v sobotu dospávají, přicházejí o víkend. Dělají to už tři roky a mají toho dost,“ řekl ČT Povšík. Škoda chce prý zavést i sedmnáctisměnný provoz, kdy by zaměstnanci přicházeli o některé víkendy a volno by jim vyšlo na všední dny. Od ledna pak má v Kvasinách fungovat i osmnáctisměnný provoz.

„My si uvědomujeme, že tyto modely pracovní doby jsou potřeba, pro firmu jsou nutné. Ale požadujeme kompenzace, například zkrácenou pracovní dobu, více peněz, příspěvky na dopravu a další věci,“ podotkl Povšík. Uvedl, že jednání o výši mezd i o kompenzacích jsou provázané. Zaměstnanci by měli také dostat dny volna navíc, prémie nebo zaplacené rehabilitace a lázně.

Prozatím se podařilo dohodnout výši bonusu, který se odvíjí od hospodářských výsledků podniku a pro letošní rok bude činit rekordních 28 520 korun a promítne se již do květnové výplaty zaměstnanců

Firma se podle Povšíka více obává právě zablokování pracovních modelů, než samotné stávky. Odbory ale kolektivní smlouvu bez kompenzací podepsat nehodlají.

„Pokud bychom to nepodepsali, tak na konci bude stávka 5 plus. To znamená pět pracovních dní základ a další dny až do shody,“ řekl televizi Povšík. Stávka by podle něj vzhledem k zákonným lhůtám připadala v úvahu v polovině června.

Prozatím se podařilo dohodnout výši bonusu, který se odvíjí od hospodářských výsledků podniku a pro letošní rok bude činit rekordních 28 520 korun a promítne se již do květnové výplaty zaměstnanců. Zároveň odbory prosadily zvýšení příspěvku na důchodové připojištění o 100 korun.

Při posledním kolektivním vyjednávání stouply tarifní mzdy ve Škodě Auto o 3,5 procenta, průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích nyní činí téměř 36 tisíc korun.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!