Odchod MOL konec Nabucca neznamená, dušují se zbylé firmy | E15.cz

Odchod MOL konec Nabucca neznamená, dušují se zbylé firmy

Odchod MOL konec Nabucca neznamená, dušují se zbylé firmy
Nabucco - ilustrační foto
• 
ZDROJ: Nabucco Gas Pipeline International GmbH
26. dubna 2012 • 19:26
Maďarská energetická společnost MOL je připravena prodat svůj podíl v konsorciu Nabucco, které chce vybudovat plynovod ze Střední Asie do západní Evropy. Maďaři už začátkem týdne překvapivě odmítli financovat Nabucco International Company (NIC), která je provozovatelem projektu. Konsorcium v reakci na kroky MOL uvedlo, že projekt jako takový není ohrožen. Kritici o tom ale pochybují. MOL celý projekt zpochybňuje už dlouho, poukazuje hlavně na nejasné náklady a na nejisté zdroje suroviny.

„My už jsme signalizovali, že jsme připraveni naše akcie prodat, pokud to bude třeba. Teď jsme jen chtěli vyslat velmi jasný signál, že už nejsme ochotni projekt dál financovat,“ řekl po skončení valné hromady společnosti MOL její šéf Zsolt Hernádi. Projekt podle něj není dobře řízen a zatím nebyly zodpovězeny ani všechny klíčové otázky.

V úterý Maďaři odmítli firmě NIC schválit rozpočet na letošní rok, čímž celému projektu zasadil další tvrdou ránu. Hernádi řekl, že financování projektu Nabucco jeho firmu zatím přišlo asi na 20 milionů eur (zhruba 495 milionů korun).

Mluvčí konsorcia Nabucco ale řekl, že na plánech se nic nemění a pořád se počítá s tím, že výstavba plynovodu bude stát kolem osmi miliard eur (asi 198 miliard korun). „Sdělení společnosti MOL projekt Nabucco neohrožuje. Financování je zajištěno i bez nich,“ řekl mluvčí, jehož citovala agentura Reuters.

Čtěte také:

Podpora Nabucca se drolí: projekt hodlá opustit MOL

Plynovod Nabucco je příliš drahý, zvažuje se kratší varianta

Podobně jako mluvčí konsorcia reagovala také Evropská komise. Její komisař pro energetiku Günther Oettinger řekl, že Maďarsko je pro chystaný projekt sice důležitý hráč, ale ne rozhodující. „Maďarsko je relevantní a důležité, není to ale hlavní hráč,“ řekl komisař.

Brusel bezvýhradnou podporu postupně mírní

Plynovod Nabucco by měl být jedním z několika projektů, které se snaží do Evropy přivést plyn z Ázerbájdžánu a dalších oblastí Střední Asie. Smyslem je vést surovinu mimo území Ruska, na němž je Evropa až příliš závislá. V minulosti se mnohokrát stalo, že kvůli sporu o ceny mezi Ruskem a tranzitními zeměmi byla část Evropy bez plynu.

Evropská komise projekt Nabucco od začátku silně podporovala, analytici ale upozorňují, že její stanovisko se změnilo a komise už se teď staví k projektu spíše neutrálně. Komise je přitom i nakloněna variantě, že by se některé konkurenční projekty sloučily. V oficiálních dokumentech už se teď operuje s termínem Southern Corridor (jižní koridor), který odkazuje spíše na obecnou trasu pro přepravu plynu ze Střední Asie do Evropy, tedy nikoli specificky na projekt Nabucco.

Trasa plynovodu Nabucco a konkurečního South Streamu podle dosavadních plánů

Nabucco, South StreamNabucco, South StreamAutor: Wikipedia

Rostoucí spotřeba plynu prý Nabuccu nahrává

Šéf společnosti MOL připouští, že střední a východní Evropa potřebuje alternativní zdroje surovin, nikdo ale prý zatím jasně neodpověděl na základní otázky, jako odkud bude Nabucco brát plyn, jaké budou náklady na výstavbu, nebo kolik bude stát přeprava suroviny. „Na to nikdo neodpověděl celých deset let,“ řekl Hernádi. Z těchto důvodů prý jeho firma nemůže dál projekt financovat.

Konsorcium Nabucco vede rakouská společnost OMV, součástí konsorcia je ale i německá společnost RWE, maďarský MOL, turecký Botas, bulharský BEH a rumunský Transgaz. Plynovod Nabucco má být dlouhý asi 4000 kilometrů a měl by přepravovat plyn ze Střední Asie přes Turecko, Bulharsko, Rumunsko a Maďarsko do Rakouska a zemí západní Evropy.

Mluvčí konsorcia Nabucco také řekl, že bez ohledu na postoj Maďarů konsorcium nyní jedná s německou společností Bayerngas. Ta ve středu společný projekt podpořila a konsorcium podle mluvčího doufá, že jednání s touto společností dopadnou dobře. Spotřeba plynu v Evropě by se měla i do budoucna zvyšovat, což je podle mluvčího i základní důvod, proč se projekt má realizovat.

Autor: ČTK, vrb
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!