Ostravská Ekova dodá první elektrobusy do Švédska. V severském provedení

Ostravská firma Ekova Electric, která letos vyvinula vlastní elektrický autobus, dodá prvních pět vozidel do Švédska. Kontrakt už je podepsaný, elektrobusy by na sever Evropy měly odjet v únoru. Před podpisem je smlouva s dalším zákazníkem na dodávku dalších pěti vozidel. Ekova Electric je stoprocentní dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava, který vlastní město.

 Elektrobus Ekova Electric
24.11.2015 10:37   |  

„Vozidla pro Švédsko jsou v provedení severském, čili takovém pro naše podmínky atypickém. Kvůli drsnějším klimatickým podmínkám je podstatně změněna izolace střechy, podlahy, jsou tam zdvojená okna a podobně,“ řekl předseda představenstva společnosti Ekova Electric Radoslav Hanzelka.

Nízkopodlažní elektrobus Electron je na jedno nabití schopen ujet až 200 kilometrů, ale zákazníci požadují i provedení s průběžným nabíjením na konečných stanicích, kde se předpokládá provozní dojezd 20 až 30 kilometrů. Do vozu se vejde 90 cestujících.

Elektrobusy ve dvou verzích

Ekova chce elektrobusy vyrábět ve dvou verzích, a to v klasické s kardanem a synchronním motorem a v provedení s motory v kolech. Vůz s motorem v kolech představila firma na veletrhu v Belgii, verzi s kardanem předvádí ode dneška na veletrhu Czechbus v Praze. U klasické verze vede od elektrického motoru Kardanův hřídel, který je napojen na diferenciál nápravy, která ovládá kola. Při druhé variantě je přivedena elektrika na zadní nápravu, kde je v náboji umístěn motor i měnič napětí. Obě aktuální zakázky se týkají vozidel s motory v kolech.

Podle Hanzelky oba prototypy v současné době procházejí homologačním řízením, které by mělo být dokončeno letos. U autobusů pro Švédsko se pak ještě zvlášť musí udělat některé homologační zkoušky týkající se částí, které se liší od standardní verze vozu.

Ekova už má předjednané smlouvy na další elektrobusy. „Máme v začátku výroby další tři vozidla. Předpokládáme, že příští rok by se výroba mohla pohybovat mezi 40 a 50 vozidly,“ řekl předseda představenstva.

Elektrobusy v Ostravě

Ostravský dopravní podnik má od roku 2010 jako jediný v Česku čtyři elektrické autobusy na pravidelných linkách. Ekova na jejich výrobě spolupracovala s firmou SOR a Cegelec. Electron je první elektrobus, který firma kompletně vyvinula i vyrobila sama. Proti vozům vyráběným ve spolupráci se SOR se liší hlavně tím, že nemají naftové topení, ale mají plně elektrické topení i klimatizaci.

„Elektrovýzbroj samozřejmě nakupujeme, ale její zabudování, její konfigurace je čistě naším know-how,“ řekl Hanzelka.
Nové Electrony by podle něj mohly v budoucnu jezdit i v Ostravě. „Určitě by bylo výběrové řízení, takže by rozhodovala nejlepší nabídka. My ale věříme, že jsme schopni takovou nabídku připravit, že jsme schopni nabídnout elektrobus, který bude opravdu nejlepší,“ řekl Hanzelka.

Vedle výroby elektrobusů Ekova Electric vyrábí a modernizuje tramvaje a trolejbusy a zajišťuje těžkou údržbu pro ostravský dopravní podnik. Firma zaměstnává 250 lidí.


Čtěte také:

V Seattlu budou jezdit tramvaje z Ostravy poháněné bateriemi

Inekon otestoval tramvaj na baterie. Zájem už má Seattle

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Kreml: Zmatek kolem brexitu připomíná rozpad SSSR

Kreml: Zmatek kolem brexitu připomíná rozpad SSSR

Zmatek po britském referendu, ve kterém se voliči minulý čtvrtek vyslovili pro odchod země z Evropské unie, připomíná kolaps Sovětského svazu v roce 1991, soudí podle agentury… více

Komerční prezentace
Mobilní web