Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti! | E15.cz

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Ondřej Pavlůsek

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.

Budoucnost nákladních vozidel se má nést v duchu výrazného snižování provozních nákladů v čele se spotřebou paliva a zároveň zvyšování aktivní i pasivní bezpečnosti spolu se zjednodušením obsluhy při zajištění vyššího komfortu v kabině.

Pozornost odborníků i veřejnosti v současnosti nejčastěji přitahují v případě vývoje vozidel pro dálkovou silniční dopravu pokroky ve vývoji autonomních systému řízení, umožňující jízdu bez zásahu řidiče. V této oblasti patří k nejaktivnějším koncern Daimler, ale pozornost mu věnují i švédské společnosti Volvo Truck a Scania nebo ruský Kamaz.

České Iveco hlásí rekordní výrobu, uspělo se školními autobusy

Kompletní galerii hledejte na Auto.cz

V souvislosti s provozními náklady pak prakticky všichni výrobci nákladních vozidel pracují na dosažení co nejlepších aerodynamických vlastnostech svých užitkových automobilů a zároveň věnují velkou pozornost i snižování hmotnosti, což demonstruje například DAF Future Truck Chassis Concept nebo Scania svou studii podvozku z kompozitních materiálů.

Samozřejmostí je i vývoj pohonných systémů, kdy jsou neustále zdokonalovány konvenční vznětové motory, ale zároveň se řada společností věnuje i vývoji hybridních a čistě elektrických vozidel až stranou nezůstává ani využití alternativních paliv, kde patří k nejaktivnějším italská společnost Iveco, která se v loňském roce pochlubila studií Z Truck s motorem spalujícím Bio-LNG.

Freightliner Inspiration Truck

Značka Freightliner Trucks, patřící pod křídla Daimler Trucks North America, je jednou z nejaktivnějších ve vývoji nákladních vozidel s autonomními systémy řízení. Zároveň věnuje velkou pozornost i aerodynamice a pohonným ústrojím svých konceptů.

Prozatím posledním plně funkčním prototypem představeným veřejnosti se u této značky stal Freightliner Inspiration Truck z roku 2015, který svým designem navazuje na sérii aerodynamických konceptů své značky zaměřených především na snižování spotřeby paliva. Jeho předchůdci jsou jen o pár měsíců starší projekt SuperTruck, dále pak koncepty Revolution Innovation z roku 2012 a Innovation Truck, který byl představen v roce 2009.

 Freightliner Inspiration Truck vycházel ze sériového modelu Cascadia, od nějž se na první pohled odlišil svým aerodynamický optimalizovaným zevnějškem a především skutečností, že byl stejně jako o rok starší koncept Future Truck 2025 evropské značky Mercedes-Benz, představující rovněž součást koncernu Daimler, vybaven systémem autonomního řízení.

Tahač disponuje radarovými senzory s dlouhým a krátkým dosahem, sledujícími situaci před vozidlem. Radarový senzor vpředu má dosah 250 m s úhlem snímání 18 stupňů. Senzor s krátkým dosahem sleduje prostor do vzdálenosti 70 metrů při úhlu snímání 130 stupňů. Kromě toho sleduje oblast před vozidlem stereokamera, umístěná nad spodním okrajem čelního okna, jejíž dosah je 100 m, úhel snímání je 45 stupňů horizontálně a 27 stupňů vertikálně.

Součástí výbavy vozidla Inspiration Truck je mimo jiné i adaptivní tempomat, který je převzat ze sériového modelu Cascadia a přizpůsobuje rychlost jízdy podle vpředu jedoucích vozidel. Dalším prvkem vycházejícím ze současné produkce je systém sledování jízdních pruhů.

Freightliner Inspiration Truck byl plně schválen pro běžný provoz na silnicích a dálnicích státu Nevada. Podle výsledků vývoje a výzkumu již krátce po spuštění projektu bylo uváděno, že nákladní vozidla pro dálkovou dopravu vybavená systémem autonomního řízení mohou mít až o pět procent nižší spotřebu paliva než srovnatelné stroje bez tohoto systému a rovněž se podílejí na zvýšení bezpečnosti provozu.

Celý článek si přečtěte na Auto.cz

České Iveco dodá Ázerbájdžánu 151 autobusů, zajistí dopravu sportovců

Konec rekordům, kamiony převezly výrazně méně zboží. Pouze 116 milionů tun

Autor: Ondřej Pavlůsek
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!