Polsko opustilo společnou výrobu radarů s Čechy | E15.cz

Polsko opustilo společnou výrobu radarů s Čechy

Polsko opustilo společnou výrobu radarů s Čechy
Retia 3D radar MADR ReUNION
• 
ZDROJ: Retia

Pavel Otto

Do projektu českých a slovenských firem na výrobu vojenských 3D radarů se nezapojí celá visegrádská čtyřka. Polská armáda požaduje, aby zařízení bylo mnohem mobilnější, a země proto půjde vlastní cestou. Naopak maďarské vojsko i průmysl o podíl na řešení Čechů a Slováků stále stojí.

Ministerstvo obrany zatím zvažuje další postup. Do konce září má rozhodnout, zda koupí nabízený radiolokátor, anebo vypíše otevřenou soutěž. Do ní by se přihlásily i americký Lockheed Martin a britská BAE Systems, jejíž zástupci se o zakázku intenzivně zajímají.

„Pořízení radarů i ve formátu V3, tedy bez polské strany, nadále znamená zásadní obranný projekt středoevropských států, který tu ještě nebyl, a ekonomicky zajímavou výrobní sérii pro jejich high-tech podniky,“ uvedl mluvčí projektu Andrej Čírtek. Připomněl, že předchozí záměry, například společná modernizace vrtulníků Mi-24, vždy zkrachovaly.

Česká armáda má zájem o pět radarů, slovenská o čtyři a maďarská o dva. Cena zařízení na podvozku Tatra nemá překročit 325 milionů korun.

Tři země přitom nevylučují, že by si v další fázi přikoupily mobilnější polské radary. Totéž říkají Poláci o konkurenčním projektu. Potvrdil to náměstek ministra obrany pro vyzbrojování Bohuslav Dvořák. „Šlo by o posílení spolupráce v rámci celé V4 v dalších oblastech včetně ochrany společného vzdušného prostoru. Mohla by to být velice výhodná varianta,“ uvedl.

Vojsko na nákup radiolokátorů tlačí, protože ruské radary P-37 už o deset let překonaly hranici životnosti. „Nemohou proto fungovat ve 24hodinovém provozu. I mechanicky jsou na tom tak špatně, že čekáme, kdy se něco zlomí,“ uvedl na semináři v Poslanecké sněmovně zástupce rezortu obrany. Dodal, že v současnosti je kontrolován vzdušný prostor do tří kilometrů, přičemž nad touto hranicí „je přehled o situaci spíše přáním než skutečností“.

České firmy v čele s pardubickou Retií přidávají další argument. Do vývoje antény, jež je srdcem nového radiolokátoru, už investovaly 180 milionů korun. Dalších 160 milionů přidal rezort průmyslu obchodu.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!