Poptávka po nových autech v EU klesla nejvíce od roku 2005

Poptávka po nových autech v EU klesla nejvíce od roku 2005
17. dubna 2012 • 10:48
Zájem lidí a firem v EU o nákup nových vozidel se v prvním čtvrtletí letošního roku propadl o 7,7 procenta. Zaregistrováno bylo celkem 3,31 milionů osobních automobilů, což je podle Evropské asociace výrobců automobilů ACEA nejnižší počet ve srovnání s prvním kvartály za posledních osm let. Počet registrací v ČR ale stoupl o 3,6 procenta na 43 529 vozů.

„Tento výsledek (za celou EU) je dokonce pod úrovní zatím prodejně nejslabšího roku 2009, kdy bylo poprvé registrováno jen 3,36 milionu kusů,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek v souvislosti s rokem, kdy se v automobilovém průmyslu začala projevovat globální finanční krize. Pokles táhne především nižší poptávka na největších trzích unie v Itálii a Francii, v nichž počet registrací nových vozů klesl o více než pětinu.

Co se týče prodejů pouze za březen, poptávka v EU klesla o sedm procent na 1,45 milionu nových vozů, což je nejnižší číslo v měsíci březnu od roku 1998.

Podle analytika Jana Malého z PricewaterhouseCoopers ČR evropské prodeje odrážejí obavy domácností i firem z dalšího vývoje ekonomiky. „Dobrou zprávou pro český automobilový průmysl je, že většina tuzemských výrobců i v této situaci zaznamenává v Evropě v prvním čtvrtletí meziroční růst prodejů, z čehož mohou těžit i jejich zdejší dodavatelé,“ uvedl Malý.

V zemích EU plus Norsko, Island a Švýcarsko se od ledna do března zaregistrovalo 3,43 milionu vozů, což znamená meziroční pokles o 7,3 procenta. Nejprodávanější značkou na trzích těchto 30 zemí zůstal Volkswagen se 432 tisíci vozy. Následuje Ford (283 tisíc), Opel/Vauxhall (228 tisíc), Renault (225 tisíc) a Peugeot (217 tisíc). Ve srovnání 12 nejsilnějších značek v EU si oproti loňskému lednu až březnu polepšila třetina z nich, konkrétně Volkswagen, Audi, Mercedes a Škoda.

Nárůst v dvouciferných číslech zaznamenal i Hyundai na 14. a Kia na 15. místě podle počtu nových registrací, v prvém případě o 12,5 procenta, ve druhém o téměř čtvrtinu. „Zhruba 60 procent osobních automobilů značky Hyundai bylo přitom vyrobeno v HMMC Nošovice,“ podotkl Šípek. Podíl českých výrobců na trzích 27 zemí unie plus Norska, Islandu a Švýcarska tak dosáhl 7,9 procenta, z toho 3,8 procentních bodů patří Škodě Auto, 2,1 bodu nošovickému Hyundai a dva body kolínské TPCA.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!