Převoz státní nafty z Německa má zajistit Čepro, za 60 milionů

Zakázku na převoz české nafty ze skladů společnosti Viktoriagruppe v německém Kraillingu získá zřejmě státní správce ropovodů a produktovodů Čepro. Za převoz nafty by měla firma získat 60 milionů korun bez DPH. Vyplývá to z materiálu, který ve středu předloží vládě ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

 ilustrační foto
23.2.2016 13:39   |  

O možnosti převézt naftu z německých skladů informovala minulý týden Státní správa hmotných rezerv (SSHR). Úřad nyní řeší problém, jak uvedené množství paliva, které má vystačit na dvoudenní potřebu České republiky, odvézt z Německa do 30. dubna. Tento termín totiž pro odvoz nařídil insolvenční správce zkrachovalé Viktoriagruppe.

Právě kvůli nedostatku času plánuje ministerstvo zadat zakázku na převoz nafty Čepru bez výběrového řízení. „Bude nutné přemístit velký objem motorové nafty v relativně krátkém období a subjekt, který tuto činnost bude provádět, bude muset zvládnout logisticky náročnou operaci,“ uvedlo v materiálu ministerstvo. Úřad zároveň uvedl, že Čepro má z minulosti řadu zkušeností s řešením podobných mimořádných událostí.

Převoz komplikuje rozbitá vlečka

S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR přihlásila i pohledávky za dalších 300 milionů korun. Dalších až 300 milionů korun podle zdroje ČTK při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi si tak celkem dělají nárok až na 1,8 miliardy korun.

Situaci s odvozem komplikuje kromě šibeničního termínu také rozbitá železniční vlečka ve skladu v Kraillingu. Právě tím Viktoriagruppe před insolvencí argumentovala, když nechtěla převoz nafty do Česka povolit. Insolvenční správce loni vyčíslil její opravu na 40 až 250 tisíc eur (1,1 až 6,8 milionu korun). Předseda SSHR Pavel Švagr nevyloučil, že správě nezbude nic jiného než zajistit opravu vlečky na vlastní náklady. Doplnil, že kdyby byly k převozu využity autocisterny, bylo by jich pro transport třeba kolem 2500. O tom, zda jsou k dispozici, spekulovat nechtěl.

Česko má nyní zásoby ropy a ropných produktů zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má ČR uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.


Čtěte také:

Šéf správy hmotných rezerv: Jednáme o vstupu do skladu Viktoriagruppe

Česko si může odvézt naftu z Německa, termín je ale údajně nesmyslný

Vyhrát kauzu Viktoriagruppe chce šest právních firem. Jde o 1,8 miliardy

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Škoda za pololetí prodala 570 tisíc aut, pomohly trhy v Číně a Evropě

Škoda za pololetí prodala 570 tisíc aut, pomohly trhy v Číně a Evropě aktualizováno

Automobilce Škoda Auto v prvním pololetí vzrostl prodej o 4,6 procent na 569 400 vozů. K rekordnímu výsledku přispěl dobrý vývoj na nejdůležitějších trzích, v Číně a Evropě, a… více

Mobilní web