Příběh firmy Gumex: Z garáže mezi nejúspěšnější rodinné podniky v Česku

Jejich sortiment zajišťuje, aby vše, co má proudit, proudilo správným směrem, nikde nic nekapalo a všechno těsnilo, jak má. Řeč je o rodinné firmě Gumex. Už více než dvě desetiletí na český i zahraniční trh dodává těsnění, plastové i pryžové hadice nebo třeba pásové dopravníky.

Firma Gumex Dalších 5 fotografií v galerii
1.11.2015 9:29   |  

Bývalý poštovní úředník Jan Sedláček z Veselí nad Moravou na Hodonínsku založil firmu Gumex v roce 1994 se svými třemi známými. Začínali v pronajaté garáži, k původně nabízeným produktům postupně připojovali další a další.

V roce 2000 přibral Jan Sedláček do firmy své tři děti, kterým se od té doby daří rodinný podnik dále rozšiřovat. Dnes zaměstnávají v pobočkách ve Strážnici, Brně, Praze a na Slovensku bezmála 140 lidí a mají více než 12 tisíc zákazníků. Letos navíc získali třetí místo v soutěži Firma roku v Jihomoravském kraji.

Podle Sedláčka firma od začátku sází na co nejvstřícnější přístup k zákazníkům, což se prý ukazuje jako nejlepší způsob pro překonání těžkých období. V době hospodářské recese si tak mohli dovolit vystavět ve Strážnici nový skladový a výrobní areál. Rozšiřování výroby v době krize může vypadat jako velmi riskantní počin, nicméně vyplatil se.

Zákazníci, kteří s Gumexem vyrostli

Někteří jejich dodavatelé ekonomické potíže nezvládli a museli své závody zavřít. Sedláčkovi se tak museli poohlížet jinde, hledat jiné možnosti i materiály. „To, že se nám zatím vždy podařilo ustát složitá období, má původ v naší ochotě neustále se učit, sledovat nové trendy a občas se nebát zariskovat,“ vysvětluje Dušan Sedláček, nejstarší syn zakladatele a současný ředitel firmy.

„Klíčová je samozřejmě vstřícnost k zákazníkům, z nichž mnozí s námi doslova vyrostli. Lidé, které jsme potkávali v naší garáži na začátku, se k nám stále vracejí a my můžeme vidět jejich vzestup. Je dobré vědět, že jsme byli u toho, když se z malých živnostníčků postupně stávaly významné firmy,“ popisuje.

Koncept, kterého se drží, je v podstatě jednoduchý. „Vychází z účelu naší firmy. Dodáváním hadic, nejrůznějších koncovek, pryží a dalších výrobků napomáhat spolehlivému chodu strojů a zařízení našich zákazníků. Nebojíme se jít do rizika a klidně odradíme zákazníka od nákupu výrobku, který si již vybral a jehož prodej by pro nás mohl být výhodný – pokud jsme přesvědčeni, že nezvolil pro něj to nejlepší možné řešení,“ říká jeho bratr, marketingový ředitel Libor.

„Naší filozofií je, aby zákazníci dostali výrobek v takové podobě, aby jej mohli vzít a bez dalších úprav rovnou namontovat,“ dodává.

Zdravou firmu dělají spokojení zaměstnanci

Gumex má v současnosti tři pobočky v Česku a tři na Slovensku, kde se mu poslední dobou velmi daří. „Za poslední dva roky jsme tam zdvojnásobili obrat na dva miliony eur,“ vyčísluje Dušan Sedláček. V Česku skončila loni firma s obratem 319 milionů korun.

„Mám štěstí, že moje děti vzaly starost o naši firmu za svou a posouvají Gumex kupředu. Jsou chvíle, kdy mám tendenci je spíš brzdit. Bohužel, nebo možná naštěstí se mi to nedaří,“ popisuje zakladatel Gumexu Jan Sedláček s tím, že ze začátku oba jeho synové i dcera, která je personální ředitelkou, prošli ve firmě všemi možnými pozicemi, aby do detailu poznali její prostředí.

Zakladatel Gumexu Jan Sedláček s dětmi. Všichni ve firmě pracují

V posledních pěti letech se rodinný podnik rychle rozvíjí. Firma se snaží posouvat od obchodu ke službám a nabízet takové výrobky, které již nevyžadují od zákazníka žádné další složité zpracovávání. Takový přístup však podmiňuje neustálý technologický rozvoj a klade velké nároky na zaměstnance.

„Je úžasné, že se například bývalí skladníci dokázali rekvalifikovat na obsluhu digitálních strojů,“ říká Libor Sedláček s tím, že právě schopní a motivovaní zaměstnanci jsou hybateli pokroku celé firmy. „Kvalita přichází až tehdy, když máte vyladěný tým lidí, kteří vědí naprosto přesně, co mají dělat,“ vysvětluje.


Čtěte také:

Tradice rodinných firem v Česku teprve vzniká

Rodinné firmy řeší předání druhé generaci. Povede se to jen každé třetí

David Krajíček: Český pohled na rodinné firmy je příliš lokální, chybí nám zahraniční zkušenosti

Autor: pav

Komentáře

Čtěte také

Mondelez v Česku odepsal 636 milionů, vyčlenil kávový byznys

Mondelez v Česku odepsal 636 milionů, vyčlenil kávový byznys

Společnost Mondelez ČR, která vyrábí cukrovinky Opavia či sušenky Bebe, snížila základní jmění o 636 milionů na necelých 130 milionů, tedy o 83 procent. Peníze si nestáhla… více

Komerční prezentace
Mobilní web