Příběh firmy Gumex: Z garáže mezi nejúspěšnější rodinné podniky v Česku

Příběh firmy Gumex: Z garáže mezi nejúspěšnější rodinné podniky v Česku
1. listopadu 2015 • 09:29
Jejich sortiment zajišťuje, aby vše, co má proudit, proudilo správným směrem, nikde nic nekapalo a všechno těsnilo, jak má. Řeč je o rodinné firmě Gumex. Už více než dvě desetiletí na český i zahraniční trh dodává těsnění, plastové i pryžové hadice nebo třeba pásové dopravníky.

Bývalý poštovní úředník Jan Sedláček z Veselí nad Moravou na Hodonínsku založil firmu Gumex v roce 1994 se svými třemi známými. Začínali v pronajaté garáži, k původně nabízeným produktům postupně připojovali další a další.

V roce 2000 přibral Jan Sedláček do firmy své tři děti, kterým se od té doby daří rodinný podnik dále rozšiřovat. Dnes zaměstnávají v pobočkách ve Strážnici, Brně, Praze a na Slovensku bezmála 140 lidí a mají více než 12 tisíc zákazníků. Letos navíc získali třetí místo v soutěži Firma roku v Jihomoravském kraji.

Podle Sedláčka firma od začátku sází na co nejvstřícnější přístup k zákazníkům, což se prý ukazuje jako nejlepší způsob pro překonání těžkých období. V době hospodářské recese si tak mohli dovolit vystavět ve Strážnici nový skladový a výrobní areál. Rozšiřování výroby v době krize může vypadat jako velmi riskantní počin, nicméně vyplatil se.

GumexGumexAutor: Gumex.cz

Zákazníci, kteří s Gumexem vyrostli

Někteří jejich dodavatelé ekonomické potíže nezvládli a museli své závody zavřít. Sedláčkovi se tak museli poohlížet jinde, hledat jiné možnosti i materiály. „To, že se nám zatím vždy podařilo ustát složitá období, má původ v naší ochotě neustále se učit, sledovat nové trendy a občas se nebát zariskovat,“ vysvětluje Dušan Sedláček, nejstarší syn zakladatele a současný ředitel firmy.

GumexGumexAutor: Gumex.cz

„Klíčová je samozřejmě vstřícnost k zákazníkům, z nichž mnozí s námi doslova vyrostli. Lidé, které jsme potkávali v naší garáži na začátku, se k nám stále vracejí a my můžeme vidět jejich vzestup. Je dobré vědět, že jsme byli u toho, když se z malých živnostníčků postupně stávaly významné firmy,“ popisuje.

Koncept, kterého se drží, je v podstatě jednoduchý. „Vychází z účelu naší firmy. Dodáváním hadic, nejrůznějších koncovek, pryží a dalších výrobků napomáhat spolehlivému chodu strojů a zařízení našich zákazníků. Nebojíme se jít do rizika a klidně odradíme zákazníka od nákupu výrobku, který si již vybral a jehož prodej by pro nás mohl být výhodný – pokud jsme přesvědčeni, že nezvolil pro něj to nejlepší možné řešení,“ říká jeho bratr, marketingový ředitel Libor.

„Naší filozofií je, aby zákazníci dostali výrobek v takové podobě, aby jej mohli vzít a bez dalších úprav rovnou namontovat,“ dodává.

Výrobky GumexuVýrobky GumexuAutor: Gumex.cz

Zdravou firmu dělají spokojení zaměstnanci

Gumex má v současnosti tři pobočky v Česku a tři na Slovensku, kde se mu poslední dobou velmi daří. „Za poslední dva roky jsme tam zdvojnásobili obrat na dva miliony eur,“ vyčísluje Dušan Sedláček. V Česku skončila loni firma s obratem 319 milionů korun.

„Mám štěstí, že moje děti vzaly starost o naši firmu za svou a posouvají Gumex kupředu. Jsou chvíle, kdy mám tendenci je spíš brzdit. Bohužel, nebo možná naštěstí se mi to nedaří,“ popisuje zakladatel Gumexu Jan Sedláček s tím, že ze začátku oba jeho synové i dcera, která je personální ředitelkou, prošli ve firmě všemi možnými pozicemi, aby do detailu poznali její prostředí.

Zakladatel Gumexu Jiří Sedláček s dětmi. Všichni ve firmě pracujíZakladatel Gumexu Jiří Sedláček s dětmi. Všichni ve firmě pracujíAutor: Gumex.cz
Zakladatel Gumexu Jan Sedláček s dětmi. Všichni ve firmě pracují

V posledních pěti letech se rodinný podnik rychle rozvíjí. Firma se snaží posouvat od obchodu ke službám a nabízet takové výrobky, které již nevyžadují od zákazníka žádné další složité zpracovávání. Takový přístup však podmiňuje neustálý technologický rozvoj a klade velké nároky na zaměstnance.

„Je úžasné, že se například bývalí skladníci dokázali rekvalifikovat na obsluhu digitálních strojů,“ říká Libor Sedláček s tím, že právě schopní a motivovaní zaměstnanci jsou hybateli pokroku celé firmy. „Kvalita přichází až tehdy, když máte vyladěný tým lidí, kteří vědí naprosto přesně, co mají dělat,“ vysvětluje.

Rodinné firmy řeší předání druhé generaci. Povede se to jen každé třetí

David Krajíček: Český pohled na rodinné firmy je příliš lokální, chybí nám zahraniční zkušenosti

Autor: pav
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!