Reaktory pro Temelín: Američani nabízejí inovace, Rusové prověřenou techniku

aktualizováno Reaktory, které pro dostavbu jaderné elektrárny Temelín nabízejí americko-japonská společnost Westinghouse a česko-ruské Konsorcium MIR.1200, jsou si z fyzikálního hlediska velmi podobné. Největší rozdíl v projektech je v konstrukci kontejnmentu, hodnotí obě nabídky bývalý ředitel Temelína František Hezoučký.

ilustrační foto
6.12.2012 17:32   |  

Podle něho má ruský reaktor kvůli vyšším parametrům o dvě procenta lepší tepelnou účinnost. Největší rozdíl v projektech je ale v konstrukci kontejnmentu, obálky, která reaktor chrání. Zatímco ruský návrh vychází z řešení užívaného u menších reaktorů, americký představuje revoluční technologii, která ale zatím nebyla nikde odzkoušena, dodal.


Přečtěte si aktuální rozhovor E15: Larion Lebeděv: Vyvinuli jsme nejbezpečnější jaderný reaktor současnosti


Reaktorový blok s AP1000 od společnosti Westinghouse má kontejnment ocelový, takže jeho vnější plocha může sloužit pro odvod tepla v případě havárie. Budova obklopující kontejnment je pouze schránkou, která slouží jako ochrana před vnějšími událostmi, například nárazem letadla z boku.

Anketa

Kdo by měl dostavět Temelín z technologického hlediska?

Američané, protože mají novou, modernější technologii, i když nevyzkoušenou   24% Rusové, protože jejich technologie je prověřená v praxi   62% Nedokážu posoudit   14%

V anketě hlasovalo 602 čtenářů.
Hlasování bylo ukončeno.

další ankety

Není ale plnohodnotným vnějším kontejnmentem. V horní části budovy musí být totiž otvor umožňující funkci komínového efektu, který zajišťuje chlazení kontejnmentu vzduchem. Ocelový kontejnment lze i skrápět z velkoobjemové nádrže umístěné v horní části ochranné budovy pro zlepšení odvodu tepla. Dostatečné proudění okolo kontejnmentu ale vyžaduje, aby i při případné havárii otvor na výstupu z štítové budovy zůstal zachován.

Česko-ruské konsorcium, které sdružuje českou společnost Škoda JS a ruské Atomstrojexport a Gidropress, nabízí reaktory MIR, které využívají kontejnment z předepjatého betonu s vnitřní ocelovou vystýlkou. Kolem tohoto kontejnmentu je ještě jeden, plnohodnotný kontejnment, který chrání před přírodními haváriemi nebo před teroristickým útokem.


Popis reaktoru AP1000: 1. přípravna paliva, 2. betonový blok, 3. ocelový kontejnment, 4. nádrž na chladicí vodu, 5. generátor páry, 6. pumpy chladiče, 7. reaktor, 8. hlava reaktoru, 9. přetlakovač, 10. hlavní kontrolní místnost, 11. pumpy přivádějící vodu ke generátoru, 12. turbína


Na vnější straně tohoto vnějšího ochranného kontejnmentu jsou umístěny výměníky pasivních systémů odvodu tepla, které mohou díky přirozené cirkulaci odvádět od reaktoru teplo i v případě přerušení dodávek proudu do elektrárny. Česko-ruský projekt také počítá s bezpečnostně kvalifikovanými aktivními prvky ochrany a s velkým zálohováním elektrických systémů pomocí baterií a dieselagregátů.

„AP1000 je revolučním projektem s řadou zajímavých řešení, která zatím nikde nebyla odzkoušena. První elektrárnou tohoto typu budou bloky v současnosti stavěné v čínském Sanmen,“ uvedl Hezoučký. „MIR.1200 je naopak evolučním projektem spoléhajícím na již odzkoušená řešení z o něco málo menších dvou bloků provozovaných v čínském Tianwan,“ doplnil. „Ruští projektanti a dozorné orgány, poučeny černobylskou katastrofou, trvají na mnohonásobném zajištění bezpečnosti i za cenu vyšších investičních nákladů,“ dodal.


Reaktor Mir.1200


Tendru na dostavbu Temelína se účastnila také francouzská Areva. Její nabídku ale ČEZ v říjnu z výběrového řízení vyřadil. Areva se odvolala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který následně ČEZ zakázal vynést v tendru konečné rozhodnutí, dokud o odvolání francouzské firmy nerozhodne.


Čtěte také:

Topolánek: Českou politiku zničí Temelín

Clintonová: Westinghouse má pro Temelín nejbezpečnější technologii

Temelínská přebíjená začíná - Rusové nabízejí miliardy, USA podpoří Clintonová

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Vznik železničního regulátora se přibližuje, schválil ho senát

Vznik železničního regulátora se přibližuje, schválil ho senát

Na rovný přístup státu při přidělování kapacity jednotlivým dopravcům na přeplněných železničních tratí bude dohlížet nový Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, jehož vznik… více

Mobilní web