Řecko nejsou jen dluhy, tamní firma úspěšně vyrábí legendární vozy Porsche | E15.cz

Řecko nejsou jen dluhy, tamní firma úspěšně vyrábí legendární vozy Porsche

David Vagaday

Z Řecka chodí hlavně špatné zprávy o vysoké nezaměstnanosti a obřím dluhu. Firma Replicar Hellas podnikatele Eliase Gaganelise se ale stereotypnímu vnímání problémy zmítané země vymyká. Vyrábí totiž dokonalé repliky starých modelů slavné automobilky Porsche a úspěšně je vyváží do celé Evropy. Paradoxní je, že kvůli nesmyslným předpisům Gaganelisova auta nesmějí v Řecku na silnici.

Replicar Hellas nabízí Porsche 550, ale hlavně se specializuje na sportovní typ 356 Speedster, což byl vůbec první vůz, který nesl jméno Porsche. Model se vyráběl v letech 1949 až 1965, zpočátku v Rakousku a poté v Německu. Z továrních linek celkem sjelo přes 82 tisíc kusů.

Firma Eliase Gaganelise se pohybuje v mnohem skromnějším měřítku. Od svého vzniku v roce 2008 dosud vyrobila a prodala čtyři desítky vozů. „Naším cílem je dostat se během pěti let na sto aut ročně od každého modelu,“ citoval web Greekreporter.com prodejního manažera Thanasise Mitsokapase.

Společnost vyrábí auta v severořeckém městě Katerini ručně, takříkajíc od píky, bez použití dílů dovezených z ciziny. Nejvíc objednávek má ze Švýcarska, Rakouska, Itálie, Anglie nebo Belgie. Z domácích fandů legendární značky si vůz pořídili jen tři lidé.

Řekové si totiž paradoxně repliku od Gaganelise kvůli bezkonkurenční byrokracii v zemi prakticky nemůžou legálně koupit. Nezískali by totiž potřebné povolení úřadů a tím pádem ani poznávací značky. Domácí zájemci si tak vůz musí objednat z nějaké třetí země a přivézt si ho do vlasti se zahraniční espézetkou. „To je řecký způsob,“ dodal web.

Auto za 2,5 milionu

Faktem je, že běžného Řeka tento problém zřejmě netrápí, protože nákup repliky není levnou záležitostí. Základní verze modelu 356 Speedster s motorem o výkonu 60 koní a objemu 1,6 litru začíná na 35 tisících eurech (kolem 970 tisíc korun) a může se vyhoupnout až na 90 tisíc eur, tedy 2,5 milionu korun. To platí pro extra výbavu: kůži, metalízu, vysoce kvalitní koberečky nebo gumy, klimatizaci či rádio s CD přehrávačem. Verze 550 Spyder se dle výbavy pohybuje mezi 56 tisíci až 140 tisíci eur.

Loni se Replicar Hellas zúčastnila několika evropských autosalonů. „Podle zpětné vazby, kterou jsme získali z celé Evropy, jsme nejkvalitnější. Největší konkurenti v replikách Porsche 356 jsou v Anglii, ale kvalita jejich vozů je horší,“ tvrdí Mitsokapas. Firma se prý také dočkala gratulací od inspektorů ze Stuttgartu - sídla výrobního závodu Porsche.

Nabídku z Česka šéf firmy nevyužil

Elias Gaganelis vyrostl v Německu, kde vystudoval automobilové inženýrství a řadu let pracoval pro německé výrobce aut. Nakonec si ale před sedmi lety založil vlastní továrničku na výrobu kopií starých porsche, čímž si splnil svůj sen.

Před třemi lety už měl nabídky na přesun firmy do jiných zemí včetně České republiky, ale rozhodl se zůstat v Řecku. Možná však získá zahraniční investory. „Ve hře je varianta otevřít firmu pro investory ze zahraničí, protože, bohužel, lidé v Řecku ještě nepochopil, co děláme,“ vysvětlil Mitsokapas. Pro další růst prý firma potřebuje dva až čtyři miliony eur.

Replicar Hellas má údajně investiční nabídky od prodejců automobilů z Německa, Francie, Španělska a Dubaje. Zatím největší nabídky na obchodní partnerství však pocházejí z Německa, ale třeba i z Ruska.

Řecko je nejblíže bankrotu od roku 2012

Ferdinand Porsche: Stvořitel plechového brouka

Automobilová šlechta vládne Evropě

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!