Senzace na ruském nebi. „Dagestánský“ letoun má nahradit české L-39

Video Když se cvičný letoun SR-10 loni v prosinci poprvé vznesl do vzduchu, způsobil v Rusku senzaci. Stal se totiž úplně prvním strojem v historii tamního vojenského letectva, který kompletně vyvinula soukromá firma bez státní podpory. SR-10 má nejen v ruské armádě nahradit zastaralé české letouny L-39 Albatros, na jejichž majitele přitom cílí i vodochodské Aero s projektem nové generace albatrosu.

Nový ruský cvičný letoun SR-10
17.3.2016 11:34   |  

Soukromá konstrukční kancelář SAT z Moskvy postavila SR-10 výlučně z ruských komponentů. Má být přechodovým strojem mezi vrtulovým letounem pro základní výcvik vojenských pilotů Jak-152 a pokročilejším proudovým typem Jak-130. Podle zahraničních médií to je přesně ta mezera, která je obsazená českým L-39.

„Ruská letectvo potřebuje jednoduchý a levný proudový cvičný letoun, který nahradí flotilu L-39. Ruská armáda projevuje o projekt SR-10 zájem,“ citoval server Fightersweep.com šéfa SAT Maxima Mironova.

Výrobu SR-10 pro vojenské letectvo Moskva oficiálně schválila loni v srpnu. První prototypy vznikají v továrně Aviaagregat v Dagestánské republice, proto letadlo získalo přezdívku Dagestáni. Výrobu navíc podpořilo vedení této autonomní republiky. V Aviaagregatu se mají i v budoucnu produkovat jednotlivé díly, konečná montáž sériových strojů nicméně bude probíhat v Moskvě a je naplánována již na příští rok.

Podívejte se na video ze zkušebního letu SR-10:

Podzvukový cvičný letoun nyní testují v moskevském Gromovově letecko-výzkumném institutu. Pokud zkoušky dopadnou úspěšně, odebere armáda letos 16 kusů. Celkem jim bude podle předpokladů SAT v příštích čtyřech letech potřebovat až stovku.

Stroj také údajně přitahuje pozornost armád řady jiných zemí, jejichž letectva používají dosluhující L-39. Konstrukční společnost odhaduje exportní potenciál kolem dvou stovek letadel SR-10, které se tak stanou přímou konkurencí českého Aera.

Ruské letadlo není unikátní jen díky svému vývoji, ale i neobvyklé konstrukci křídel s negativní šípovitostí. Ta mu dává futuristický vzhled, skvělé manévrovací vlastnosti a umožňuje snadnou ovladatelnost. Letoun prý dokonce „odpouští“ některé pilotní chyby, které nevyhnutelně vznikají v tréninkovém procesu a v obyčejném letadle mohou vést ke krizovým situacím.

„SR-10 má velmi nízké provozní náklady a je jednoduchý na výrobu,“ tvrdí pilot a šéf odborného webu Aviator.guru Viktor Galenko. Podle něj je SR-10 průlomem v soukromém konstruování letadel. „Vyvinout tryskáč vyžaduje vysokou technologickou úroveň pro jakoukoli zemi,“ dodal Galenko.

Moskevská kancelář SAT (Sovremennyje aviacionnyje technologii, česky Moderní letecké technologie) vyvinula SR-10 v roce 2007 a jeho maketu představila o dva roky později. První let uskutečnil zkušební pilot Jurij Kabanov 25. prosince 2015. Jedná se o první stroj ruského letectva navržený a vyvinutý výlučně soukromými subjekty. Sériové modely má pohánět ruský dvouproudový motor Saturn AL-55.

Nejrozšířenější proudový cvičný letoun světa
Vodochodský L-39 je nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě. Celkem Aero v letech 1970 až 1997 vyrobilo skoro tři tisíce kusů a dosud jich ve zhruba 40 zemích celého světa léta kolem osmi stovek. Podnik nyní vyvíjí novou generaci L-39NG. V této chvíli nabízí majitelům starých L-39 instalaci nového motoru a avioniky, v další fázi pak mohou zákazníci přejít na nový typ letounu, jehož výroba je v plánu od roku 2019.

Čtěte také:

Aeru pomůže s prodejem nové generace letounu L-39 Omnipol

Novou generaci letounů L-39 dodá Aero prvním zákazníkům za tři roky

Aero už má zájemce o nové motory do L-39, později dodá celé letadlo

David Vagaday Autor: David Vagaday vedoucí editor E15.cz

Komentáře

Čtěte také

Další rána ruskému rozpočtu? Kremlu začíná vadit příliš silný rubl

Další rána ruskému rozpočtu? Kremlu začíná vadit příliš silný rubl

Ruská měna od začátku roku posílila vůči dolaru o 15 procent a Moskvě kvůli tomu přibývají starosti. Podle ekonomického poradce prezidenta Vladimira Putina tento vývoj může snížit… více

Mobilní web