Siemens na Zličíně dodělá vlak a skončí

14.10.2009 7:22   |  

Zhruba za čtrnáct dní opustí tovární halu firmy Siemens v Praze na Zličíně poslední vlak v historii. Bude to souprava pro pražské metro a v těchto dnech jeho výroba finišuje, aby mohla být předána 29. října. Následující den je posledním pracovním dnem zhruba pro devět stovek zaměstnanců, podnik se zavírá.

Firma, která vznikla před šestačtyřiceti lety, však aktivitu na území republiky nekončí. „Konstrukční skupina přechází do společnosti Siemens s.r.o., která se bude na výrobě kolejových vozidel dále podílet,“ sdělil mluvčí společnosti Siemens Petr Sedláček. Soupravy se budou montovat v Německu a Rakousku. Na vysokorychlostní vlaky pak Siemens buduje výrobu v Rusku.

O konci výroby na Zličíně se často mluví kvůli vysokému odstupnému pro zaměstnance, které nemá v zemi obdoby. Lidé dostanou šestnáct průměrných platů. K tomu mají další výhody, mohli například využít příspěvek až třicet tisíc na rekvalifikaci. „V nejbližších měsících se nemusejí obávat sociálních problémů,“ komentoval odstupné šéf odborů Kovo Josef Středula.

Ukončení výroby pro pražské metro Dopravní podnik Prahy nijak nepostihne. „Potřeba a počet vlaků pro metropolitní podzemní dráhu je v současnosti plně dostačující. Ukončení výroby na Zličíně nám žádné problémy nezpůsobí,“ sdělil mluvčí pražského podniku Ondřej Pečený.

Tučné výhody si odbory vyjednaly už loni na podzim, po stávkách při prvních náznacích, že firma na Zličíně končí. Průměrný plat přitom ve zličínském závodě přesahoval v posledních třech měsících hranici 30 tisíc korun. Zaměstnanci si tak přijdou zhruba na půl milionu korun na odstupném.

Kromě toho mohli od loňského podzimu výrazně spořit. Odborům se totiž podařilo v průběhu loňské stávky vybojovat pro následující období pětiprocentní navyšování platů, a to každý měsíc. Průměrný plat tak na Zličíně dosáhl na jaře tohoto roku až k hranici 75 tisíc korun. Propouštění zaměstnanci měli „smůlu“ v tom, že firma rozdala výpovědi až ve chvíli, kdy mzda opět klesla na původní průměr okolo třiceti tisíc korun. Firmu údajně celý propouštěcí proces vyšel na 800 milionů korun.

Kdo bude novým majitelem budovy na Zličíně, nechce společnost prozradit. Nebude to ale určitě výrobce, který by pokračoval v původním výrobním programu. „V současné době jsou mezi zájemci pouze společnosti, které mají v úmyslu odkoupit pouze aktiva z majetku SKV,“ sdělil Sedláček. Tedy hlavně velikou tovární halu.

Různé pohledy na důvod konce Společnost

Siemens udávala jako důvod ukončení provozu na Zličíně ekonomickou situaci pražského závodu. Odboráři vedení firmy oponovali tím, že jde spíše o politiku. Jako argument uváděli to, že firma nepřesunula výrobu z ČR na Východ, ale na Západ.

Autor: Jiří Michal

Komentáře

Čtěte také

Mluvčí a poradce vůdce Islámského státu je po smrti

Mluvčí a poradce vůdce Islámského státu je po smrti aktualizováno

V severosyrském městě Halab zahynul vysoce postavený velitel a mluvčí organizace Islámský stát (IS) abú Muhammad Adnání. Informovala o tom dnes americká monitorovací služba SITE s… více

Mobilní web