Škoda Auto vykázala rekordní zisk přes 19 miliard a shání nové pracovníky

aktualizováno Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk o 6,5 procenta na rekordních 708 milionů eur, tedy v přepočtu asi 19,1 miliardy korun. Firma dále uvedla, že chce v letošním roce přijmout dva tisíce lidí.

Škoda Superb
16.3.2016 11:41   |  

Tržby byly rovněž nejvyšší v historii, když stouply o 6,2 procenta na 12,49 miliardy eur, což je zhruba 338 miliard korun. „K tomuto ziskovému růstu přispěly zvýšené prodeje vozů, lepší mix prodávaných modelových verzí a optimalizované náklady,“ uvedl člen představenstva zodpovědný za finance Winfried Krause.

Škoda loni dodala zákazníkům rekordních 1 055 500 vozů, meziročně o 1,8 procenta více, a udržela si tak celosvětový tržní podíl 1,4 procenta. Do zemí západní Evropy v roce 2015 dodala 430 900 vozů, meziročně o 4,3 procenta více.

V Číně prodala 281 700 aut, což je o 0,1 procenta více než v předchozím roce. V Rusku prodej naopak klesl o třetinu na 55 tisíc aut. Východní Evropa bez Ruska zaznamenala pokles o šest procent na 32 700 aut. Ve střední Evropě včetně Česka rostla o 15 procent na 172 100 vozů. Firma loni prodala 40 200 vozů Citigo, což je o šest procent méně než v roce 2014, prodej končícího Roomsteru klesl o 44 procent na 16 600 vozů, zájem o model Fabia stoupl o pětinu na 192 400 prodaných aut.

Škoda v rámci loňského hospodaření musela vytvořit rezervu 3,2 miliardy korun na servisní akci a technická opatření související s montováním dieselových koncernových motorů obcházejících emisní měření do některých starších modelů. Škoda ale v této souvislosti uplatní pohledávku 1,8 miliardy vůči mateřskému Volkswagenu,jenž jí problematické motory dodával.

K tomuto ziskovému růstu přispěly zvýšené prodeje vozů, lepší mix prodávaných modelových verzí a optimalizované náklady

Rapid poklesl o 12 procent na 194 300 aut, prodej modelu Yeti se snížil o tři procenta na 99 500 vozů, prodej octavie vzrostl o 11 procent na 432 tisíc aut a Superb si vybralo 80 200 zájemců, což je pokles o 12 procent. Byl zřejmě způsobený náběhem nové generace v polovině minulého roku.

Za první dva měsíce letošního roku Škoda zvýšila prodej o 4,5 procenta na 170 300 aut, což jsou podle předsedy představenstva Bernharda Maiera rovněž dosud nejlepší výsledek. V roce 2016 chce automobilka dále růst.

Růstové impulzy v dalších letech by měly zajistit zejména plánované modely kategorie SUV. Již letos má přijít s velkým sedmimístným terénním vozem. Jeho sériovou podobu představí v září na autosalonu v Paříži, v říjnu zahájí výrobu a se zahájením prodeje počítá na začátku příštího roku. Naopak Roomster mít následovníka nebude.

Nové výzvy v autoprůmyslu

„Automobilový průmysl stojí před velkými výzvami. Škoda bude v tomto prostředí v roce 2016 nadále sledovat růstový kurz a bude v rámci Strategie 2025 investovat do budoucnosti značky.

V centru pozornosti přitom jsou nové alternativní automobilové koncepce, digitalizace individuální mobility s novými nabídkami pro naše zákazníky a rozšíření palety vozů kategorie SUV,“ uvedl Maier.

Dodal, že Škoda zřejmě do roku 2018 nedosáhne prodeje 1,5 milionu aut, s nímž ještě před několika lety počítala. Důvodem je hlavně pokles trhu v Rusku, na Ukrajině a v dalších zemích východní Evropy. Škoda se rozhlíží po nových trzích, zvažuje například prodej v severní Africe nebo Íránu.

Investice primárně do nových produktů bez aktivovaných vývojových nákladů loni klesly o 15 procent na 591 milionů eur, což je v přepočtu asi 16 miliard korun.

Automobilka shání dva tisíce nových zaměstnanců

Škoda Auto chce v letošním roce přijmout dva tisíce lidí. Počet zaměstnanců Škody bez čínských provozů se loni zvýšil téměř o tři procenta na 26 646 lidí. Celkově Škoda zaměstnávala 28 500 lidí.

Nábor nových zaměstnanců je plánován především v souvislosti s rozšířením závodu v Kvasinách a výrobou nového vozu třídy SUV. Na dnešní výroční konferenci automobilky to řekl člen představenstva zodpovědný za lidské zdroje Bohdan Wojnar.

„Škoda Auto je atraktivní zaměstnavatel pro kmenové i agenturní zaměstnance. Od roku 2010 zde vzrostl průměrný plat o třicet procent,“ uvedl Wojnar. Vývoj v automobilové oblasti podle něj přinese nové požadavky na zaměstnance i vznik nových profesí, zejména v oblasti digitalizace.

„Jsme v kontaktu nejen s úřady práce v nejbližších regionech, ale z celé České republiky. Od loňského března jsme dokázali navýšit počet zaměstnanců včetně agenturních o tisíc, v zásobě máme tři tisíce uchazečů z celé republiky,“ dodal Wojnar. V současnosti Škoda Auto zaměstnává v českých závodech zhruba 27 tisíc lidí, z toho dva tisíce cizinců.

Automobilka investuje i do vzdělání, v loňském roce například podpořila 135 miliony Střední odborné učiliště Škoda, kde se zaměřila na přípravu studentů v oblasti 3D tisku, robotiky nebo alternativních pohonů. S pomocí automobilky bylo také otevřeno nové výukové CNC centrum.


Čtěte také:

Prodeje Škody Auto pokračují v růstu, daří se hlavně octávii

Škodě stoupl v Česku odbyt o pětinu, celkově ale prodeje oslabily

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Neomezené volání i internet: tendr pro vnitro se protahuje kvůli námitkám

Neomezené volání i internet: tendr pro vnitro se protahuje kvůli námitkám

Rozuzlení soutěže na poskytování telekomunikačních služeb pro více než 66 tisíc zaměstnanců ministerstva vnitra se oddaluje. Proti jejím podmínkám totiž podali námitky dva zájemci… více

Mobilní web