Škodu Transportation získal šéf Krsek a další manažeři

20.9.2010 18:23   |  

Největší český strojírenský podnik - plzeňská Škoda Transportation - má nové majitele. Dosavadní stoprocentní vlastník, investiční společnost Appian, jejiž vlastnická struktura nebyla nikdy odhalena, firmu prodala čtyřem fyzickým osobám - současnému generálnímu řediteli Tomáši Krskovi, druhému nejvyššímu manažerovi Škody Michalu Koreckému a dvěma manažerům Appianu Marku Čmejlovi a Jiřímu Divišovi.

Cena koupě nebyla zveřejněna. „Transakce proběhne zhruba v polovině listopadu až po schválení úvěrujícími bankami,“ uvedl mediální zástupce kupujících osob Miroslav Novák. Krsek, Korecký a Čmejla získají podle něj ve Škodě Transportation shodně více než pětinový podíl, Diviš méně než 20 procent. Všichni dohromady odkoupí 100 procent podniku, dodal. Podíly nakoupí z vlastních peněz a další část budou splácet. Jaký objem a jak dlouho, Novák neuvedl. O Divišovi a Čmejlovi se už dříve hovořilo jako o rozhodujících osobách v Appianu i ve Škodovce.

Koupi musí ještě schválit úvěrující banky a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Noví vlastníci transakci ani své plány s podnikem zatím nekomentovali, podle mluvčí Škody Holding Jolany Číhové je ale ve hře vstup Škody Transportation na burzu.

„Největší český strojírenský podnik tak získá zcela transparentní vlastníky. Tímto finálním krokem je dokončena úspěšná restrukturalizace bývalé Škody Plzeň,“ dodala. Koupi musí ještě schválit úvěrující banky a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Noví vlastníci uvažují o výhledovém uvedení akcií společnosti Škoda Transportation na burzu, uvedla Číhová.

Skupina Škoda Transportation se nyní skládá z mateřské akciové společnosti, dále k ní patří Škoda Electric, ostravská Škoda Vagonka, šumperská Pars nova a plzeňské Movo.

Škoda Transportation, výrobce lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra, je posledním výrobním podnikem, který zbyl ze Škody Holding. Ta vznikla ze zkrachovalé Škody a.s., jejíž zdravou část skupina Appian Group či Appian Machinery se sídlem a Amsterodamu ovládla v roce 2003.

Appian, který tehdy získal zdravou část plzeňské Škodovky za 800 milionů korun, postupně rozprodal 12 podniků. Nejlepším obchodem Appianu, jehož majetková struktura dosud není jasná, byl prodej plzeňského výrobce turbín Škoda Power jihokoreskému Doosanu loni v prosinci. Prodejní cena činila 11,5 miliardy korun. Dalších údajně 1,2 miliardy korun dostal zaplaceno v roce 2004 od ruské skupiny OMZ, která odkoupila Škodu JS, Škodu Kovárny a Hutě. Následně Appian prodal Škodu Machine Tool, výrobce velkých obráběcích strojů, Škodu Gear produkující ozubená kola, divizi výkonových transformátorů a loni Škodu Výzkum.

Škoda Plzeň, která měla před 20 lety 30 tisíc lidí, zůstala už „jen“ výrobcem kolejových vozidel a trolejbusů s 3600 lidmi v Plzni, Ostravě, Šumperku, Praze, Budapešti a Novosibirsku. Tato divize Transportation měla předloni tržby přes 13 miliard korun, loňský objem prodejů neuvedla.

Podnik ale dnes zveřejnil loňské tržby celé Škody Holding, ještě včetně Škody Power. Činily 18,571 miliard korun; přitom v roce 2008 téměř 17 miliard korun. Ani v jednom z těchto let podnik nezveřejnil zisk. Naposledy ho oficiálně uvedl za rok 2007, kdy činil po zdanění 2,161 miliardy korun, přitom utržil 12,343 miliardy korun.

Do divize Transportation, poslední zbylé ze skupiny Škoda Holding, patří plzeňská Škody Transportation, Škoda Vagonka, Pars nova Šumperk, MOVO Plzeň, plzeňský výrobce trolejbusů a trakčních pohonů Škoda Electric, vývojová základna a akreditovaná zkušebna VÚKV Praha a pražský výrobce výkonové elektroniky POLL. V Maďarsku je to firma GANZ-ŠKODA, producent pohonů a trolejbusů, a v ruském Novosibirsku výrobce motorů a pohonů Sibelektroprivod.

Autor: jih, čtk, mediafax, foto E15

Komentáře

Čtěte také

EU prodloužila protiruské sankce, nejméně do ledna 2017

EU prodloužila protiruské sankce, nejméně do ledna 2017 aktualizováno

Evropská unie prodloužila hospodářské sankce vůči Rusku do konce ledna 2017. Hospodářská opatření, omezující především ruský přístup na finanční trhy a zakazující export určitých… více

Komerční prezentace
Mobilní web