Škrty ve Volkswagenu je ohrožený Seat, opět spadl do ztráty

Škrty ve Volkswagenu je ohrožený Seat, opět spadl do ztráty
16. listopadu 2015 • 06:11
Koncern Volkswagen stojí na křižovatce. Je už téměř jisté, že kvůli vylepšení své finanční situace bude muset zúžit širokou řadu vozů. Dnes má v nabídce na 300 modelů a ne všechny se prodávají jako Golf. A stále častěji se také ozývají hlasy, že pouze u toho nezůstane.

VW se bude možná muset zbavit i některé ze svých dvanácti značek. Dlouhodobě nevýrazný španělský Seat, který koncern získal v roce 1986 a byla to jeho první akvizice mimo Německo, by byl bezpochyby první na ráně. Španělská automobilka se sice letos pochlubila úspěšným prvním pololetím, ale ve třetím čtvrtletí spadla do ztráty 40 milionů eur. Za sedm let, kdy Seat jen ztrácel, se jeho deficit prohloubil na 1,39 miliardy eur.

Seat sráží nepříliš atraktivní nabídka. Zájem je pouze o modely Leon a Ibiza. Minivan Alhambra a městské vozítko Mii „přežívají“ a modely Altea, Toledo a Exeo (okopírovaná starší Audi A4) zákazníci ignorují. Seat tak letos dokonce na svém domácím hřišti zaostává i za značkou Volkswagen. Aby se Seat stal výdělečným, musí se nový šéf značky Luca de Meo (dříve úspěšně působil v Audi a ve Fiatu) ještě více zaměřit na oblíbený model Leon.

K lepším výsledkům jistě pomůže i nové SUV, jeho prodeje začnou v polovině příštího roku. V plánu je také ročně úspořit 100 milionů eur. „Méně administrativy a marketingových akcí,“ zní současná mantra Seatu. Volkswagen napumpoval do Seatu v posledních pěti letech dvě miliardy eur.

Souhrnný dluh ve výši 1,39 miliardy eur vytvořil Seat v uplynulých sedmi letech.

Před vypuknutím aféry s podvodným softwarem podle agentury Bloomberg plánoval další obří investice ve výši 3,3 miliardy eur. Zda se uskuteční, je nyní nejisté. Javier Garcia Sanz, předseda správní rady Seatu, nicméně potvrdil, že záměry automobilky pro příští dva roky se nemění. Plánované modely budou představeny.

V Seatu pracuje kolem 14 tisíc lidí, dalších 56 tisíc pak ve firmách s automobilkou propojených. Ne všichni by o práci museli přijít, kdyby se Volkswagen přece jen rozhodl španělskou automobilku zavřít. Řešení nastínil Stuart Pearson, analytik Exane BNP Paribas. „V závodě Seatu v Martorellu se už od roku 2011 vyrábí Audi Q3. Klidně by v něm mohli vyrábět i další vozy značek koncernu,“ řekl.

Autor je spolupracovníkem redakce

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!