Sonnen letos ztrojnásobí prodej inteligentních baterií

Prodej baterií pro skladování elektřiny z domácích solárních elektráren zažívá boom. Německý průkopník v inteligentních systémech ukládání energie Sonnen letos očekává trojnásobný prodej ve srovnání s loňskem. Firma, do níž loni kapitálově vstoupil ČEZ prostřednictvím fondu Inven Capital, letos dodá mezi 10 a 12 tisíci baterií a speciálního řídícího softwaru. Stejné množství prodala za posledních pět let.

 slibný byznys. Předpoklad rozvoje skladování energie z domácích solárních elektráren loni přílákal i investice ČEZ. Letos se má tento potenciál napnit.
17.3.2016 6:40   |  

„Na našem hlavním trhu v Německu už jsme ziskoví. Ale chceme se dostat na nové trhy do USA, Austrálie, Itálie, což stojí peníze. Takže celá firma ještě v zisku není,“ říká provozní ředitel firmy Oliver Koch. Hlavním zdrojem zisku po pěti letech existence už nejsou baterie, ale software, který řídí výrobu, spotřebu a ukládání elektřiny do baterií. Zahrnuje také systém pro řízení chytré domácnosti.

Sonnen postupně vybudovala tým programátorů, který je už mnohem početnější než vývojáři baterií. „Do budoucna bude vývoj služeb pro náš byznys model ještě důležitější. Ale je nutné zdůraznit, že bez baterií by nemohl fungovat,“ dodává Koch. Cena samotných baterií klesla u základního modelu za posledních pět let z 25 tisíc na 3590 eur. Pro ČEZ je Sonnen potenciální zdroj nových technologií.

„Kapitálová účast nám umožní vidět dovnitř a zjistit, která technologie bude životaschopná. Není vyloučeno, že ČEZ nakonec třeba v Sonnen získá většinový podíl,“ říká člen představenstva ČEZ Tomáš Pleskač. Jasněji bude za čtyři až pět let, až Inven Capital začne přemýšlet, co s podílem dál.

ČEZ nabízí Němcům testovat systém a jeho možné varianty v reálném prostředí. „Je pro nás také důležitý pro rozvoj byznys modelu. Také nám poskytuje pohled distribuční společnosti na náš byznys. Distribuce se bez uložišť neobjede. Mohou totiž výrazně snížit náklady na provoz a budování sítí,“ tvrdí Koch.

Koch: Lidé chtějí vědět, čí proud odebírají
Bavorská firma Sonnen už pět let vyvíjí a vyrábí baterie pro ukládání energie z domácích elektráren. Teď zákazníky propojuje do komunity, v níž budou sdílet vyráběnou elektřinu. „Vždy bude někdo, kdo bude mít elektřinu na prodej, protože jeho baterie jsou už plné,“ říká Oliver Koch, provozní ředitel Sonnen.
Jakou obchodní příležitost vidíte ve sdílené energetice?

Můžeme tím přinést dodatečnou hodnotu a zrychlit návratnost lidem, kteří už investovali do kombinace obnovitelného zdroje a baterie. Zaplatíme jim za přebytek elektřiny více, než kolik by dostali na anonymním trhu. A můžeme ji prodat někomu, kdo tuto elektřinu potřebuje.
Za zprostředkování prodeje elektřiny si neúčtujete ziskovou marži. Proč to děláte?

Věříme, že spotřebitel chce regionální elektřinu a chce vědět, od koho ta elektřina pochází.
Koho zajímá, jestli má elektřinu od Horsta ze Stuttgartu?

Existuje silný trend sdílené ekonomiky. Její zastánci říkají, že nechtějí elektřinu z anonymní velké elektrárny. Mladou generaci bude zajímat, od koho bere elektřinu. Byznysová příležitost tady je a my díky ní budeme vydělávat peníze na prodeji našeho zařízení.
Když se váš zákazník chce do komunity zapojit, dáváte mu na baterie slevu přes 1800 eur. I tak na tom vyděláte?

Dáváme slevu, ale výměnou za členství v komunitě lidé platí měsíční fixní poplatek necelých 20 eur. Ten zahrnuje servisní podporu nebo delší záruku. Není ale nutné, aby zároveň tito zákazníci dodávali nebo odebírali elektřinu. To je nadstavba, které mohou využít.
Jak rychle by tato komunita sdílené energetiky mohla růst?

V budoucnu bude skoro každý systém, který prodáme, zapojený do takové komunity. Trh s ukládáním energie roste tak rychle, že když náš roční prodej zdvojnásobíme, bude to pro nás špatný rok.

Čtěte také:

Kombinace solárních panelů a bateriových úložišť se vyplatí za osm let

ČEZ investuje do projektu Rockstart, zaměřuje se na lepší využití energií

Jan Stuchlík Autor: Jan Stuchlík redaktor E15

Komentáře

Čtěte také

Majitel Lidlu a Kauflandu chce investovat do řetězců 6,5 miliardy eur

Majitel Lidlu a Kauflandu chce investovat do řetězců 6,5 miliardy eur

Německá maloobchodní skupina Schwarz, která vlastní řetězce Lidl a Kaufland, plánuje investovat letos do obou řetězců zhruba 6,5 miliardy eur (175,6 miliardy korun). Společnost to… více

Komerční prezentace
Mobilní web