Stát podpoří auta na elektřinu a plyn, za 15 let jich chce půl milionu

Boom elektřiny, zemního plynu a vodíku – tak má v dopravě vypadat následujících patnáct let. Stát totiž za pomoci evropských fondů poprvé výrazně podpoří alternativní pohony, což potvrdila vláda schválením takzvaného národního plánu čisté mobility.

 ilustrační foto
23.11.2015 6:16   |  

Peníze půjdou hlavně do výstavby infrastruktury, tedy rychlodobíjecích míst pro elektromobily a plnicích stanic pro vozidla na plyn. „Nedostatečně hustá síť je totiž, společně s vysokou pořizovací cenou aut, jednou z největších překážek v rozvoji alternativních paliv,“ zdůraznil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Anketa

Uvažujete o pořízení vozidla s alternativním pohonem?

Ano Ne Už ho mám

V anketě hlasovalo 242 čtenářů.

další ankety

Úřad připravuje dotační program, z něhož by mělo jít na budování stanic během příštích pěti let až 1,2 miliardy korun. Jelikož je to veřejná podpora soukromníků, musí nápad schválit Evropská komise. Program by měl začít fungovat zhruba za rok.

Cíle ministerských úředníků nejsou skromné. Do roku 2020 by mělo vzniknout zhruba 1300 dobíjecích míst, dvě stovky čerpacích stanic na stlačený zemní plyn CNG a pět stanic na kapalný zemní plyn LNG. K tomu se má během deseti let přidat až pět vodíkových stanic.

Dnes se počet míst, kde lze dobít elektromobil či naplnit nádrž CNG počítá na pouhé desítky. Vodíková stanice je dokonce jediná, a to v Neratovicích, kde se na jedné lince testuje vodíkový autobus. Kapalný zemní plyn LNG se v tuzemsku nedá doplnit vůbec.

Motivovat motoristy k nákupu elektromobilu by měla podpora v podobě dorovnání pořizovacích a provozních nákladů na úroveň aut s konvenčními spalovacími motory.

Na plánu čisté mobility spolupracují hned tři ministerstva. Kromě rezortu dopravy jej bude naplňovat i ministerstva průmyslu a místního rozvoje. První přispěje na nákup osobních aut, druhé prostřednictvím regionálních programů na vozy hromadné dopravy. Motivovat motoristy k nákupu elektromobilu by měla podpora v podobě dorovnání pořizovacích a provozních nákladů na úroveň aut s konvenčními spalovacími motory.

Ministerstvo průmyslu odhaduje podporu v prvních letech na zhruba 200 tisíc korun. Výsledkem má být v roce 2030 flotila 250 tisíc elektromobilů, týž počet vozů na stlačený zemní plyn a 1300 vozidel na kapalný zemní plyn. Majitelé alternativních aut se dočkají i dalších výhod, například v podobě nižší silniční daně, levnější dálniční známky, rychlejších odpisů či možnosti využívat vyhrazené autobusové pruhy.


Čtěte také:

Prodej aut s alternativním pohonem se v Česku skoro zdvojnásobil

Martin Jahn: Ambiciózní emisní limity znamenají enormní náklady

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Erdogan chce mít kontrolu nad armádou i rozvědkou

Erdogan chce mít kontrolu nad armádou i rozvědkou

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan požaduje v rámci reformy armády, aby měl kontrolu nad rozvědkou i armádou. O reformě jednala nejvyšší vojenská rada. Nyní jsou armáda i… více

Mobilní web