Světové automobilky se přetahují o země jihovýchodní Asie

Poptávka po automobilech v Číně zpomaluje a v Indii dokonce klesá. Globální výrobci jsou nuceni poohlížet se po čerstvých, dosud přehlížených trzích. Nejnovějším hitem jsou země jihovýchodní Asie jako Indonésie, Malajsie a dokonce i Barma, která byla ještě před osmnácti měsíci v mezinárodní izolaci.

Některé dopravní prostředky v Thajsku už skutečně volají po výměně
9.10.2013 13:13   |  

Nejaktivnější v boji o nové zákazníky v zemích Sdružení národů jihovýchodní Asie (ASEAN) jsou japonské automobilky.
„Země ASEAN, jako jsou Indonésie, Malajsie či Thajsko, tvoří dohromady region, který nesmí chybět na seznamu žádné automobilky, jež chce růst,“ řekl deníku Financial Times Xavier Mosquet, ředitel skupiny Boston Consulting v Detroitu. „Pro hráče v Evropě, USA a Japonsku diverzifikace nikdy nehrála větší roli než dnes,“ dodal.

Co se týče aktivit, největší odvahu v jihovýchodní Asii projevují Honda, Nissan a Toyota. Ve zmiňovaných zemích vyrábějí nebo chystají výrobu malých levných vozidel s malou spotřebou. V Indonésii má auto 45 lidí z tisíce, v Barmě jen sedm. Většinou jde o auta zralá pro vrakoviště. V Evropě připadá na tisícovku lidí 450 aut.

„Jdeme do Barmy, rosteme v Indonésii. Tyto kroky mě ujišťují, že motor Nissanu do budoucna pojede,“ uvedl šéf Nissanu Carlos Ghosn poté, co v září oznámil plán otevřít v Barmě vůbec první automobilku v hodnotě 75 milionů dolarů.
Před dvaceti lety se globální značky jako GM nebo Volkswagen předháněly, kdo utrhne větší díl v Indii nebo Číně. Teď se závod přesouvá do dalších zemí. V Indonésii výrobci jako Toyota, Daihatsu, Nissan nebo Suzuki sázejí na levná a zelená auta, která prodávají za šest až jedenáct tisíc dolarů. Doufají, že přilákají lidi, kteří nikdy žádný automobil nevlastnili, protože si ho nemohli dovolit.

Důvodem, proč se zaměřují na malá auta, je však také skutečnost, že místní vlády štědře dotují vozidla s nízkou spotřebou. Ekologická auta podporuje například Indonésie nebo Thajsko.

Poptávku po nových autech živí růst příjmů a také chybějící veřejná doprava ve městech v Indonésii. Vloni se tu prodalo 1,1 milionu aut, o čtvrtinu více než předloni. Podle expertů asijská země v roce 2018 překoná hranici dvou milionů aut a čtyřicet procent vozů budou právě malá auta. Podobný příběh se odehraje také ve Vietnamu a na Filipínách.

První, kdo v Indonésii přišel s malým autem, byla japonská Toyota a její dcera Daihatsu. Teď jim patří polovina trhu. Spolu s nimi začala vyrábět malá auta i Honda. Suzuki svoji verzi malého auta teprve dokončuje. Vše nasvědčuje tomu, že konkurence bude velká.

ASEAN
Sdružení národů jihovýchodní Asie (Association of South East Asian Nations) představuje regionální mezinárodní organizaci založenou v roce 1967. Sdružuje Brunej, Filipíny, Indonésii, Kambodžu, Laos, Malajsii, Barma, Singapur, Thajsko a Vietnam. Za svůj cíl si klade urychlit hospodářský růst, sociální pokrok, kulturní rozvoj a vzájemné vztahy svých členů s tím, že spolupracuje i ve vojenskopolitické a mezinárodněpolitické oblasti.

Čtěte také:

Sériová výroba elektromobilů může začít, tvrdí studie Roland Berger

Trumfy automobilek: Jaguar investuje, BMW pošilhává za oceán, Hyundai do Evropy

Volvo otevře další čínské továrny, prodeje v zemi chce zečtyřnásobit

Autor: Petr Horký

Komentáře

Čtěte také

Martin Čaban: Babišův křik a Dbalého psychedelie nestačí. Kabátkovi se daří

Martin Čaban: Babišův křik a Dbalého psychedelie nestačí. Kabátkovi se daří

Předseda ANO a vicepremiér Andrej Babiš se velmi rozčiluje nad tím, že správní rada Všeobecné zdravotní pojišťovny potvrdila ve funkci ředitele Zdeňka Kabátka. Vášnivě se rozepsal… více

Mobilní web