Tatra má nového šéfa, krizového manažera Karáska nahradil Bednarz

Tatra má nového šéfa, krizového manažera Karáska nahradil Bednarz
1. prosince 2015 • 16:05
Novým generálním ředitelem kopřivnické automobilky Tatra se stal čtyřicetiletý Martin Bednarz, jenž dosud ve firmě působil jako výkonný ředitel. Vystřídal Petra Karáska, který po dvou letech naplnil svůj mandát krizového manažera. Vedení firmy současně uvedlo, že do roku 2020 chce podnik zdvojnásobit produkci proti letošku, kdy vyrobí téměř 900 vozů. Příští rok chce prodat 1300 aut, letos jich bude přes 900.

Předsedou představenstva zůstává Petr Rusek, mění se ale složení představenstva. Novými členy budou kromě Bednarze bývalý obchodní a marketingový ředitel a člen představenstva DAF Trucks Ron Bonsen a současný technický ředitel a šéfkonstruktér Tatra Trucks Radomír Smolka. Obchodním ředitelem firmy se stal David Pipal.

Bednarz je absolventem Ekonomické fakulty Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava. Po studiu se věnoval krizovému řízení. Po několika úspěšných restrukturalizacích ale změnil svoji roli a dnes je podle vedení firmy manažerem schopným vést rozvoj společností. V letech 2008 až 2011 už v Tatře pracoval jako výrobní ředitel.

„Chceme s firmou využít maximálně rostoucí potenciál na trhu, chceme dodávat vozidla do celého světa, chceme být globálním partnerem pro naše zákazníky, chceme inovovat naše produktové řady,“ řekl Bednarz. Firma musí zapracovat na vnitřní logistice i kvalitě. „Jedním z nástrojů budou investice do kopřivnického areálu. Plánujeme je přes 300 milionů korun ročně, jednak do nových technologií, jednak do modernizace hal,“ řekl.

Skončilo krizové řízení

Automobilku vlastní od roku 2013 společnost Tatra Trucks českých podnikatelů Jaroslava Strnada a René Matery. Firma patří z 65 procent Strnadovi a ze 35 procent Materově společnosti Promet Tools. Tatru získali v dražbě, kam se dostala kvůli dluhům.

Podle vedení znamenají změny v představenstvu a managementu, že skončilo období krizového řízení a nastává etapa dalšího rozvoje podniku. „Základní kámen byl postaven. To znamená, společnost byla zachráněna, společnost má postavené základy pro další rozvoj, společnost funguje a generuje akcionářům první zisky,“ řekl odcházející generální ředitel Karásek.

Podle vedení firmy bylo naplněno několik bodů: Tatra je ekonomicky stabilní a vytváří zisk, což se odráží v hodnocení ratingových agentur a důvěře bank podílejících se na financování výroby. Objem výroby postupně roste, projevuje se to růstem počtu vyrobených vozů i vyšší přidanou hodnotou na jednotlivé vozidlo.

Nábor zaměstnanců

Po období propouštění v letech 2013 a 2014, které vedlo k zvýšení produktivity práce, Tatra nabírá nové zaměstnance. „Zaměstnanců máme dneska necelých 1000. Pro naplnění plánu v příštím roce počítáme s náborem dalších zhruba 80 lidí,“ řekl Bednarz. Dalších asi 500 zaměstnanců mají dvě dceřiné firmy Tatry.

Pro příští rok je už podle Bednarze podnik zakázkově naplněn ze 70 procent. Chce se více prosadit na evropských trzích, pokračovat v úspěšných zakázkách v Saúdské Arábii, Indii, Austrálii či Jižní Americe. Dnes Tatra uzavřela kontrakt v Egyptě, kam se vrací asi po 20 letech.

Prodej do čínských rukou Tatra odmítá

Obchodní ředitel Pipal řekl, že Tatra bude dodávat státní firmě zřízené egyptským ministerstvem obrany. „Má jít o podvozky pro jejich vozidla, která sami vyrábí. Budeme působit jako subdodavatel,“ řekl. Zakázka bude mít hodnotu desítek milionů eur a v příštím roce by se měla týkat podvozků pro 250 vozidel. Kontrakt by měl pokračovat i v letech 2017 a 2018.

Spolumajitel firmy Matera odmítl spekulace o prodeji Tatry Číňanům. „Pevně věřím, že tak, jak dneska Tatra je ryze českou firmou, tak že i do budoucna ryze českou firmou bude,“ řekl Matera. Nevyloučil ale budoucí spolupráci s případnými čínskými partnery.

Loni společnost prodala 850 vozidel, o rok dříve 722. Loni Tatra vyrobila 821 automobilů a v předchozím roce 763. Tržby v roce 2014 dosáhly 3,7 miliardy korun. Přibližně tři čtvrtiny výroby automobilky jdou na export.

Firma byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou jako továrna na kočáry. První automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později začala produkce nákladních vozů. Do roku 1998 Tatra vyráběla i osobní auta. Před rokem 1989 patřila k největším firmám v regionu.

Tatra investuje čtvrt miliardy. Před dvěma lety přitom byla na mizině

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!