Tatra otevřela diagnostické centrum, největší investici od dražby firmy

8. září 2015 • 17:47
Společnost Tatra Trucks vybudovala za více než 40 milionů korun ve svém areálu v Kopřivnici nové pracoviště diagnostiky vozidel. Jde o největší investici v automobilce v posledních letech a také o první zcela novou provozní část, kterou tam otevřeli noví majitelé. Při slavnostním otevření provozu to dnes řekli zástupci automobilky.

Generální ředitel Tatry Petr Karásek řekl, že tržby automobilky letos přesáhnou čtyři miliardy korun. Loni dosahovaly 3,7 miliardy. Automobilka změnila majitele v roce 2013. Tehdy se kvůli dluhům dostala do dražby. V té ji získali současní vlastníci, čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera.

Pracoviště vzniklo jako vestavba v už stojící hale. Vozidla, která sjedou z montážní linky, tam vstupují do poslední výrobní fáze. „Nastaví se tady brzdy, světla, auto se prohlídne, zkontroluje. Kontrola udělá poslední výstupní operace,“ popsal Karásek.

Na pracovišti je lakovací box pro případ, že je potřeba něco dostříkat, nebo mycí box, kde se myjí například auta zajížděná na polygonu. Také se tam zkouší těsnost kabin. Při výjezdu je konzervační box, kde se vozy upravují před přepravou podle požadavků zákazníků.

Dosud Tatra takové pracoviště měla v jiné části areálu. Bylo postavené v polovině 80. let minulého století a podle ředitele odpovídalo době svého vzniku. „Bylo kapacitně mnohem větší, ale bylo jinak uspořádané a v podstatě už nám nevyhovovalo z hlediska zakázkové výroby, i technologie už tam dosluhovaly. Teď je pracoviště trochu menší, kompaktnější,“ řekl Karásek.

Diagnostické pracoviště je hned u montážní linky. „Je to stavěné na kapacitu, že by tady mohlo projet až 2500 jednotek ročně,“ řekl ředitel. Neprojedou tudy jen nová vozidla, ale bude se tam dělat i diagnostika seřízení aut, která projdou servisem nebo vyjdou z prototypové dílny.

Symbolický milník

Vedení Tatry vnímá otevření nového pracoviště jako symbolický milník, kterým záchranná část restrukturalizačního programu přejde do etapy rozvoje. „Chtěli bychom do konce roku skončit fázi hrubé restrukturalizace. Pak bude potřeba tu firmu kultivovat tak, aby se dál rozvíjela. Tohle by měl být symbolický předěl mezi tím,“ řekl Karásek.

Přečtěte si o Tatře:

Tatra investuje čtvrt miliardy, před dvěma lety přitom byla na mizině

Byznys story: Tatrovky nesmontují žádné robotické ruce na světě

Spolumajitel automobilky René Matera řekl, že v prvních dvou letech restrukturalizace se podařilo stmelit zaměstnance a znovu začít prosazovat jméno Tatry. V prvních momentech podle něj byla situace více než kritická. „Samozřejmě ještě není vyhráno. Ukončujeme zmrtvýchvstání v první fázi. Teď nás čeká další etapa, a to je etapa udržení konkurenceschopnosti firmy a samozřejmě jejího dalšího rozvoje,“ řekl Matera. Nyní bude potřeba hledat příležitosti a díry na trhu.

Tatra vyrobila auto dlouhé 18 metrů, největší český vůz historie

Karásek řekl, že jako krizový manažer přirovnává situaci firmy k léčení lidí. „Během, řekněme, posledního kvartálu letošního roku předáváme pacienta z nemocnice, kde byl na ARO, do domácího léčení. Ale ještě má předepsanou dietu, musí se vyvarovat některých činností, musí brát nějaké prášky a podobně. To znamená, ještě si nemůže dovolit úplně všechno, co si může dovolit naprosto zdravý člověk,“ řekl Karásek. Uvedl, že do firmy nastoupil jako krizový manažer, a tak v této pozici pomalu končí.

Tatra loni vyrobila 821 vozů, o 58 více než v roce 2013, a prodala jich 850 (v předchozím roce 722). Automobilka má přes 850 zaměstnanců.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!