Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii | E15.cz

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Ondřej Pavlůsek - Auto.cz

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s ohněm již více než sto let. K jejich masivnějšímu rozšíření ve vozových parcích hasičských sborů pak došlo ve druhé polovině dvacátého století.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898 a představoval zajímavou konstrukci, která vycházela ze zkušeností získaných při vývoji a stavbě kočárů a vozů tažených koňmi. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus.

Tatra sloužila už rakousko-uherským vojákům. Podívejte se na její historii v armádě

Další užitkový model Tatra vyrobila teprve v roce 1907 a jen o dva roky později vznikl v Kopřivnici první automobil pro boj s ohněm. Tímto vozidlem byl model NW typ K s pětilitrový čtyřválcem o výkonu 22 kW. První exemplář zůstal v mateřském podniku, ale druhý hasičský vůz, který byl vyroben v roce 1911, zamířil až na výstavu do daleké Argentiny.

Ve dvacátých, třicátých a čtyřicátých letech byla řada nákladních a dokonce i osobních vozidel značky Tatra využívána za základ pro stavbu hasičských vozidel. K širšímu rozšíření automobilů z Kopřivnice jako nosičů hasičských nástaveb dochází od nástupů modelové řady 138, jejíž představení veřejnosti se odehrálo roku 1956 na II. výstavě československého strojírenství v Brně.

Pokračování článku o hasičských speciálech přečtěte na AUTO.CZ

Autor: Ondřej Pavlůsek - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!