Tesla propustí téměř třetinu svých zaměstnanců v Číně

Tesla Motors, americký inovativní výrobce elektromobilů, narazil na nečekané potíže s prodejem svých vozů v Číně. Poté, co o více než 20 procent nesplnil plán prodeje pro rok 2014, propustí z tamního výrobního závodu 180 zaměstnanců.

 Tesla Model S,
10.3.2015 12:07   |  

Šéf Tesly Elon Musk říkal na začátku roku 2014, že by byl spokojen, kdyby ten rok jeho firma prodala v Číně pět tisíc vozů (s prodejem přitom začal až loni v dubnu). Na konci září však měla na kontě jen 2500 prodejů; na konci roku zůstal celkový prodej pod čtyřmi tisíci, tedy daleko za očekáváním Muska i analytiků.

Letos v lednu firma prodala 469 vozů, zhruba stejně jako v listopadu 2014 (471 vozů) a v prosinci (442). Na začátku března pak přišla zpráva o propouštění. Údaj o 180 zaměstnancích, jež přinesl americký deník The Wall Street Journal, pochází z čínských médií; firma sama odmítla počet propuštěných uvést. Loni přitom firma téměř zdvojnásobila počet svých zaměstnanců, když po celém světě na konci roku zaměstnávala přes 11 tisíc lidí ve srovnání s necelými šesti tisíci na konci roku 2013.

Největší trumf automobilky zatím nevychází

Pro Muska a spol. je to hned dvojí nepříjemná zpráva najednou. Zaprvé, neuspokojivé čínské výsledky přispěly k rekordní celkové čtvrtletní ztrátě; v posledním kvartálu roku 2014 přesáhla 108 milionů dolarů. Zadruhé, právě čínský trh by se měl stát největším trumfem firmy. Takový plán dobře ladí i se záměry pekingské vlády: ta chce, aby na konci roku jezdilo po čínských silnicích na půl milionu elektromobilů. Chce tak zredukovat svoji závislost na dovážené ropě.

Jak Peking, tak Musk však mají co dohánět. V roce 2014 se v Číně prodalo na 20 milionů osobních vozů, ale jen 50 tisíc z nich bylo na elektrický pohon; a z toho počtu jen necelých osm procent prodala Tesla.

Obavy z nedostatečně husté sítě

Největším problémem přitom v Číně není relativně vysoká cena (nejlevnější teslu pořídíte za 110 tisíc dolarů, kdežto v USA za 80 tisíc). Jsou jím obavy z nedostatečně husté sítě dobíjecích stanic. Zatímco americký model počítá s nabíječkou umístěnou obvykle v technických prostorách rodinných domů, obrovská hustota obyvatel v čínských aglomeracích znamená, že většina potenciálních zákazníků Tesly bydlí v činžácích; nabíječky tak není kam umístit.

Musk přesto tvrdí, že pomalejší postup v Číně budoucnost jeho firmy nijak nepoškozuje. „Měli bychom slibnou budoucnost, i kdyby se v Číně neprodal jediný vůz,“ citoval jej Wall Street Journal. Yale Čang, šéf analytické firmy Automotive Foresight, se však domnívá, že „většina potenciálních zákazníků Tesly bude považovat zprávu o propouštění jako signál, že ve firmě není něco v pořádku“.


Čtěte také:

Čínská odpověď na Elona Muska. Miliardář chystá výrobu vlastních elektromobilů

Tesle klesl zisk, firmě se nedaří především v Číně

Tesla Motors zvažuje továrnu v Číně

Autor: Daniel Deyl

Komentáře

Čtěte také

Slovácko se dočká nových elektrifikovaných tratí, vyjdou na pět miliard

Slovácko se dočká nových elektrifikovaných tratí, vyjdou na pět miliard

Stát připravuje elektrifikaci železničních tratí ze Starého Města přes Uherské Hradiště do Veselí nad Moravou, Bojkovic a Luhačovic. Cestování vlakem tak bude rychlejší a pro… více

Mobilní web