Thajská armáda shání náhradu za dosluhující Albatrosy, zájem má Aero

Thajská armáda shání náhradu za dosluhující Albatrosy, zájem má Aero
16. prosince 2014 • 16:13
Vzdušné síly Thajska hodlají vyřadit čtyři české cvičné letouny L-39 Albatros, které používají už tři desítky let, a místo nich plánují nákup nových strojů. Zajímavou zakázku v hodnotě 2,5 miliardy korun má v hledáčku také tuzemský výrobce vojenských letadel Aero Vodochody, od něhož pocházejí i dosluhující L-39.

„Víme o zájmu thajské armády, probíhají o tom jednání, ale žádné bližší informace v tuto chvíli nemůžeme poskytnout,“ uvedl pro server E15.cz mluvčí Aera Tomáš Cícha. Thajské velení kromě nabídky české firmy zkoumá podle informací webu Bangkokpost.com také modely od výrobců z Ruska, Itálie, Číny a Jižní Koreje.

Vláda v Thajsku již na obchod vyčlenila 3,5 miliardy bahtů, což je kolem 2,5 miliardy korun. Bangkokpost.com zároveň citoval šéfa Královského thajského letectva Treetose Sonjaenga, který vyřazení starých letadel zdůvodnil jejich klesající spolehlivostí a problémy s údržbou.

Podle zdrojů Bangkokpost jsou dosluhující L-39 v Thajsku spojeny s několika nehodami. Letos v březnu musel jeden stroj během společného cvičení Cope Tiger armád Thajska, Spojených států a Singapuru dokonce nouzově přistát.

Albatros nové generace

Vzhledem k informační zdrženlivosti Aera není momentálně jasné, jaké letouny podnik Thajcům nabízí. V portfoliu má moderní, ale obchodně neúspěšný bitevník L-159, a nedávno firma oznámila, že chystá do výroby L-39 nové generace. Přímý nástupce původní L-39 by měl být jednodušší, než elektronikou nabité stroje L-159, a tedy i univerzálněji použitelný. Aero doufá, že by s ním mohlo navázat na historické úspěchy Albatrosu i jeho předchůdce L-29 Delfín.

Vodochodské Aero podzvukové letouny L-39 Albatros vyvinulo v 60. letech a od té doby jich prodalo skoro tři tisíce kusů. Koncem 80. let se staly jedním z nejrozšířenějších cvičných proudových letadel na světě. Navzdory ukončení výroby řada Albatrosů stále ještě slouží, a to zdaleka nejen v Thajsku, které si je pořídilo před 30 lety.

Podle Tomáše Cíchy Aero nabízí různé modifikace, úpravy či prodloužení životnosti Albatrosů. „Záleží na rozhodnutí uživatelů, jestli je pro ně výhodnější investovat do oprav nebo si pořídit nová letadla,“ vysvětlil mluvčí.

Vizitka letounu Aero L-39 Albatros a jeho variant
Aero L-39 Albatros vyvinuli v 60. letech jako nástupce typu L-29 Delfín, ve své době jednoho z nejúspěšnějších proudových cvičných letadel na světě. Také Albatros dosáhl podobného úspěchu jako jeho předchůdce a dodnes zůstává nejrozšířenějším proudovým letounem na světě. Za své rozšíření vděčí jak výborným letovým vlastnostem a odolné konstrukci, tak skutečnosti, že byl jednotným výcvikovým typem všech armády Varšavské smlouvy (s výjimkou Polska, kde používali vlastní typ).
Letounů původní varianty L-39 se mezi roky 1970 a 1997 vyrobilo přes 2800 (Delfínů vzniklo v letech 1963 až 1974 více než 3500) a sloužily či slouží v téměř 40 zemích po celém světě. Kromě vojenských letectev si po skončení studené války získal popularitu civilních provozovatelů, zejména ve Spojených státech. Na Albatrosech létají například piloti letecké akrobatické skupiny Breitling Jet Team. I v této oblasti typ kráčí ve stopách staršího modelu L-29.
Kromě cvičných účelů umí Albatrosy plnit i lehké bitevní úkoly, verze L-39ZO byla proto (mimo jiné) vybavena čtyřmi křídelními závěsníky, varianta s označením ZA mohla nést i rychlopalný kanón pod trupem. V 90. letech vznikly dva vylepšené typy - cvičný L-59 Super Albatros a lehký bitevník L-159 Alca. Posledně jmenovaný typ vykazuje - přestože na první pohled je původnímu Albatrosu velmi podobný - nejvíce změn, například má výkonnější motor a moderní avioniku.
Alky vznikly v 90. letech jako velmi ambiciózní program, který měl být záchranou společnosti Aero Vodochody i jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu. Na rozdíl od původního cvičného Albatrosu se ale typu L-159 přes opakovanou snahu ve světě prorazit nepodařilo. Z předpokládaného prodeje zhruba 200 kusů, který měl zaplatit nákladný vývoj, si našlo zákazníka pouze 72 strojů, které objednala česká armáda.
České letectvo se nepotřebné L-159 snaží dlouhá léta prodat. V hledání zájemce ale často narazilo na to, že letadlo používá řadu amerických technologií. Pět strojů bylo součástí obchodu na pořízení transportních letadel CASA pro českou armádu. Dvě dvoumístné L-159 se ale kvůli potížím se španělskými stroji do ČR vrátily, tři pak zamířily k soukromému zájemci z USA. Nyní by do Spojených států mělo jít 14 dalších L-159, a to k firmě Draken International, jež se zabývá výcvikem.
Podzvukové Aero L-39 Albatros je cvičný dolnoplošník, prototyp stroje poprvé vzlétl 4. listopadu 1968. Na délku měří 12,13 metru, rozpětí křídel činí 9,46 metru a nejvyšší výška činí 4,77 metru. Maximální rychlost tři a půl tuny těžkého stroje činí 750 kilometrů v hodině a nejvyšší dolet (bez přídavných nádrží) je 1100 kilometrů. Letoun dokáže operovat i z travnatých letišť, ke startu mu stačí 480 metrů, pro přistání potřebuje dráhu dlouhou 600 metrů. (zdroj: ČTK)

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!