Toyota a Nissan svolávají další miliony aut. Kvůli vadným airbagům

Toyota a Nissan svolávají další miliony aut. Kvůli vadným airbagům
25. června 2015 • 11:59
Japonské automobilky Toyota a Nissan svolají po celém světě do servisů další více než tři miliony aut. Firmy chtějí u svolaných vozů vyměnit potenciálně vadné nafukovače airbagů, jejichž výrobcem je společnost Takata. Je to další ze série rozsáhlých svolávacích akcí kvůli airbagům tohoto výrobce. Šéf Takaty se dnes poprvé od začátku skandálu s airbagy objevil na tiskové konferenci a omluvil se.

Toyota oznámila, že svolá dalších 2,86 milionu aut, z toho více než polovinu v Evropě. Svolávací akce zahrnuje 24 modelů z let 2003 až 2008. Automobilka už tento měsíc kvůli stejnému problému svolala 1,37 milionu aut ve Spojených státech.

Nissan po podobné svolávací akci v Severní Americe vyzve do servisu dalších 198.000 vozidel z let 2007 a 2008. Automobilky chtějí u nejnověji svolávaných vozů nechat vyměnit potenciálně vadné nafukovače airbagů na straně spolujezdce. Obě firmy podle agentury Reuters uvedly, že k žádným nehodám ani zraněním kvůli možné závadě u airbagů ve svolávaných vozech nedošlo.

Se závadou je spojováno nejméně osm případů úmrtí a více než stovka případů zranění

Takata je předním světovým výrobcem airbagů a od roku 2000 jich dodala automobilkám více než 100 milionů. Od roku 2008 bylo svoláno k opravám už kolem 25 milionů vozů vybavených airbagy od Takaty a se závadou je spojováno nejméně osm případů úmrtí a více než stovka případů zranění. Toyota, která je největším světovým výrobcem aut, svolala od začátku této krize už skoro 11 milionů vozů.

Američtí zákonodárci tento týden naznačili, že Takata mohla upřednostňovat vlastní finanční zisky před bezpečností, což mohlo mít na potíže s airbagy vliv. Firma tato tvrzení zpochybnila.

Šéf Takaty vystoupil a omluvil se

Výkonný ředitel Takaty Šigehisa Takada dnes před novináři vyjádřil nad problémy politování a uvedl, že jejich příčiny se nadále zjišťují.

„Přesný důvod vám bohužel stále nemůžeme sdělit,“ řekl Takada, který před novináři stanul od začátku krize vůbec poprvé. Omluvil se za to, že na otázky neodpověděl veřejně již dříve, a spolu s dalšími dvěma vedoucími pracovníky firmy své dnešní vystoupení doprovodil úklonou. Podotkl rovněž, že firma potřebuje v řadě oblastí provést změny k lepšímu.

„Musíme teď znovu promyslet, jak to udělat, a také jak lépe řídit náš dodavatelský řetězec,“ citovala jej agentura AP.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!