V Číně vyrobili první tramvaj s českým rodokmenem | E15.cz

V Číně vyrobili první tramvaj s českým rodokmenem

V Číně vyrobili první tramvaj s českým rodokmenem
Premiéra tramvaje For City v Číně
• 
ZDROJ: Škoda Electric

Jan Šindelář

Loni uzavřená spolupráce plzeňské Škody Transportation a čínského gigantu CSR Sifang přinesla první ovoce. Číňané na základě škodovácké licence vyrobili a odzkoušeli první tramvaj 15T, která je v Praze známá spíše pod obchodním názvem ForCity.

„Můžeme oznámit, že tramvaj, vyrobená v Číně, je připravena pro prezentaci potencionálním klientům,“ uvedl předseda představenstva Škody Tomáš Krsek. Čínská firma přitom hodlá využít boomu kolejové dopravy v zemi, kde je na 160 měst s více než milionem obyvatel. Na jejích prodejních úspěších přitom závisí i výnosy Škodovky.

Licence platí na deset let, během kterých mohou Číňané vyrobit až 400 souprav. Plzeňská strojírna si tím může přijít až na pět miliard korun. Pro českou firmu je to první velká licence prodaná do zahraničí. „Čínský trh začíná být velmi náročný na požadavky, které se týkají technologické vyspělosti produktů. Požaduje pouze světovou špičku,“ doplnil ředitel business developmentu Škody Petr Vízdal.

Tramvaj For City vyrábějí v licenci v ČíněTramvaj For City vyrábějí v licenci v ČíněAutor: Škoda Electric
Číňané testují svou první tramvaj 15T, která je známá jako ForCity

Kromě předání kompletní technologie Plzenští rovněž školí své čínské kolegy. Loni se v plzeňské fabrice učilo vyrábět tramvaje na 150 čínských techniků, letos přijedou další. Čína je pro výrobce kolejových vozidel specifický trh. Tamní legislativa neumožňuje dovážet celé vozy ze zahraničí, vyrobit je musí čínská firma na čínském území.

Prodej licence je tak jedinou možností, jak na obří teritorium s hotovým výrobkem prorazit. Podobnou cestou už se v minulosti vydaly například Siemens nebo Bombardier. Čína v posledních letech investuje stamiliardy dolarů do kolejové dopravy. Postupuje od nejvyšší kategorie, což jsou rychlovlaky a metro, k nižším úrovním dopravy, která by na páteřní spoje navazovala. Dá se proto čekat, že hlad po tramvajích bude v Číně narůstat. CSR Sifang patří do konglomerátu CSR Corporation, který vyrábí například vysokorychlostní vlaky nebo vozy metra.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!