V souboji o obrněnce to jiskří. Rozhodly i lepší vlastnosti Titusů

V souboji o obrněnce to jiskří. Rozhodly i lepší vlastnosti Titusů
21. září 2015 • 17:28
Spor mezi Tatra Trucks a přeloučskou SVOS se prohlubuje. Důvodem je rozhodnutí ministerstva obrany upřednostnit obrněnce Titus francouzské Nexter Systems s tatrováckými podvozky před vozidly Vega z Přelouče. Armáda požaduje dvaačtyřicet kusů. Spolu s nákladným vnitřním vybavením mají stát téměř 2,7 miliardy korun.

Jádrem sporu je to, že Tatra neuzavřela smlouvu na dodávku podvozků se SVOS, ale s Nexterem, což tuzemského výrobce pancéřování vyřadilo ze hry. Podle šéfa Tatry Petra Ruska si SVOS zkomplikovala pozici sama.

„Se společností Nexter spolupracujeme tak, jako s mnoha dalšími výrobci speciálních vojenských vozidel. A stejně jsme nabídli spolupráci s určitými standardními pravidly, jako je například smluvní vztah na zajišťování servisu a oprav těchto vozidel, i firmě SVOS. V roce 2014 od nás dostala nabídku na konkrétní dodávky podvozků, ale neakceptovala je,“ uvedl Rusek.

Stoprocentně české

Šéf SVOS Jaroslav Černý tvrdí, že Vegy jsou stoprocentně poskládané z českých komponentů. A proto si je podle něj mělo vojsko vybrat. „Bylo by to nelogické, kdyby ministerstvo dalo přednost zahraničnímu výrobku,“ uvedl.
„Titusy jsou stejně české jako Vegy,“ reagoval mluvčí Tatry Andrej Čírtek v narážce na fakt, že oba transportéry mají motory i převodovky z ciziny.

Podle dokumentů, které má E15.cz k dispozici, přitom úřad Martina Stropnického (ANO) posuzoval něco jiného. Zajímala ho hlavně cena a technické parametry. V obou případech se Titusy ukázaly jako lepší.

kolový obrněný transportér Vega přeloučské firmy SVOSkolový obrněný transportér Vega přeloučské firmy SVOSAutor: čtk

Kromě toho, že jeden šestikolový Titus stojí o čtyři a půl milionu korun méně než čtyřkolová Vega, má i lepší manévrovací schopnosti včetně stoupavosti nebo většího výkonu motoru. „Důležitý je hlavně poloměr zatáčení, protože s obrněnci se počítá i pro operace v městské zástavbě. Tento aspekt jednoznačně hovoří pro Titusy,“ uvedl nejmenovaný nákupčí. Kolegium ministra posuzovalo sedm parametrů. Zatímco Titusy získaly v celkovém hodnocení 25 bodů, Vegy 12.

Drahé vybavení

Téměř dvojnásobek ceny samotných vozidel bude stát jejich vnitřní vybavení. Kompletní štábní transportér - těch vojáci požadují šest - vyjde na 49 milionů. A spojovací dokonce na 62 milionů. Dodávky se mají uskutečnit v letech 2019 až 2023.

Všech dvaačtyřicet kusů se kompletně vyrobí a smontují v Kopřivnici. Hlavně do servisu by resort obrany chtěl zapojit novojičínský státní podnik VOP CZ.

Tatra investuje čtvrt miliard. Před dvěma roky přitom byla na mizině

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!