Ve štětínských loděnicích se zase budou vyrábět lodě

Ve štětínských loděnicích se zase budou vyrábět lodě
23. října 2015 • 08:20
Kdysi slavné loděnice v polském Štětíně zkrachovaly už před třinácti lety. Chátrajícímu areálu se poslední rok snaží vdechnout společnost Szczecin Industrial Park.

Do lesa jeřábů a obřích hal bývalé štětínské loděnice se pomalu vrací život. Zpoza ocelových vrat duní opracovávaná ocel, na hladině čekají na dokončení oprav dvě lodě. Rezivějící koleje a trávou zarůstající zařízení pro spouštění hotových lodí na vodu ale dávají tušit, že dobu největší slávy má toto místo dávno za sebou.

„Ještě před třemi roky tady bylo úplně mrtvo. Teď máme v areálu skoro šedesát firem. Do pěti let chceme být nejlepším průmyslovým parkem v regionu,“ říká Grzegorz Huszcz, ředitel firmy Szczecin Industrial Park, které areál patří.

V devadesátých letech byla místní loděnice Porta Holding jednou z největších v Evropě. Každý rok do Odry sjelo v průměru 23 nových lodí. Za celou historii zdejších loděnic se zde vyrobilo přes sedm set lodí včetně plavidel pro českou námořní flotilu. Jenže v roce 2002 Porta Holding, která v dobách největší slávy měla obrat čtyři miliardy zlotých, zkrachovala.

O sedm let později potkal stejný osud i státní společnost, která část loděnic převzala. Chátrající areál koupil státní investiční fond TF Silesia, který majetek vložil do společnosti Szczecin Industrial Park. „Všechny haly máme obsazené. Máme velké firmy jako Cermar nebo JVP Steel, které působí na globálním trhu.

Vyrábí se tady díly do lodí, ale i konstrukce jeřábů či mostů. Celkem odhadujeme jejich obrat na 600 milionů zlotých. Důležité je, že všechny, i ty se zahraničním vlastníkem mají sídlo ve Štětíně,“ tvrdí Huszcz. Jeho cílem je, aby se ve Štětíně zase vyráběly celé lodě.

Splnit by se mohl už příští rok. Firmy působící v loděnici letos podepsaly kontrakty na stavbu specializovaných lodí pro obsluhu těžebních plošin, na nichž se dá slušně vydělat. Marže u výroby těchto plavidel se pohybuje kolem 30 procent, zatímco u běžných lodí jsou to jednotky procent.

Štětínské loděniceŠtětínské loděniceAutor: Jan Stuchlík, E15

Oživení a rozvoj platí firma spravující areál částečně z evropských fondů, které přispěly 40 procenty například na opravu železniční vlečky. Díky ní bude možné do a z areálu dopravovat velké hutní polotovary a konstrukce. „Do roku 2021 máme v plánu postavit nové haly s plochou 32 tisíc metrů čtverečních. Stavět budeme vždy až po podpisu smlouvy s budoucím nájemcem,“ objasňuje další strategii Huszcz.

Na investici za zhruba 80 milionů zlotých si firma vezme bankovní úvěr. TF Silesia nyní jedná o prodeji Szczecin Industrial Park do rukou dalšího státního investičního fondu Mars, který vlastní podíly v soukromých loděnicích a výrobcích ocelových konstrukcí pro námořní energetické projekty.

„Snadněji bychom se pak dostali k dodávkám výrobků z našeho obráběcího centra do loděnic v Gdaňsku a Gdyni,“ vysvětluje Huszcz. Věří, že v budoucnu se stát firmy zbaví a prodá ji do soukromých rukou. „To přece investiční fondy dělají, že něco restrukturalizují a pak se ziskem prodají. Už po necelém roce fungování jsme náš majetek dokázali zhodnotit. Od ledna do srpna jsme vytvořili zisk 1,7 milionu zlotých,“ dodává Huszcz.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!