Veletržní průmysl si loni polepšil | E15.cz

Veletržní průmysl si loni polepšil

Veletržní průmysl si loni polepšil
ilustrační foto
• 

ČTK

Tuzemský veletržní průmysl po poklesu v roce 2009, který způsobila hospodářská krize, zaznamenal v loňském roce oživení. Organizátoři veletrhů a výstav hlásí za rok 2010 až desetinový nárůst pronajaté plochy i počtu vystavovatelů a návštěvníků. Počet analyzovaných veletržních a výstavních akcí loni klesl jen mírně. Vyplývá to ze statistik, které na dotaz ČTK poskytlo Společenstvo organizátorů veletržních a výstavních akcí v ČR (SOVA ČR).

Plocha, kterou si loni firmy na tuzemských veletrzích a výstavách pronajaly, vzrostla z 816 554 metrů čtverečních v roce 2009 na 863 889 metrů čtverečních. Počet vystavovatelů se v roce 2010 zvýšil z předloňských 28.458 na 31 345 a návštěvníků z 2,717 869 na 2,950 405.

Počet sledovaných veletrhů a výstav se loni snížil o jednu akci na 192, zatímco v roce 2009 meziročně klesl o 12. V porovnání se srovnatelným rokem 2008, kdy je brána v úvahu dvouletá periodicita tohoto trhu, byl loni zaznamenán pokles o 13 veletržních akcí. „To souvisí se snížením počtu organizátorů, žádné dramatické změny na trhu se neodehrály,“ uvedla SOVA ČR.

V roce 2009 plocha tuzemských veletrhů a výstav meziročně klesla o bezmála 24 procent a počet vystavovatelů i návštěvníků se tehdy snížil o desetinu. Firmy totiž kvůli krizi výrazně omezily výdaje na marketing. „Z analýzy celkového trhu vyplývá, že veletržní průmysl po hospodářské krizi znovu nabírá dech. Ve srovnání s rokem 2009 se jedná o nárůst ve všech důležitých parametrech, jediným poklesem je počet novinářů na veletrzích,“ uvedla SOVA ČR.

Počet vystavovatelů i návštěvníků se loni dostal takřka na úroveň předkrizového roku 2008. Pronajatá plocha byla o zhruba desetinu nižší. „Pokles plochy se dal očekávat, jelikož krize donutila firmy šetřit, což se projevilo skromnější účastí. Počet vystavovatelů a návštěvníků se ovšem téměř vyrovnal výkonům před hospodářskou krizí, což můžeme považovat za výrazný úspěch celého odvětví,“ stojí v komentáři SOVA ČR.

Souhrnné údaje o veletrzích v ČR v letech 2002 až 2010

Rok Plocha m2 Počet vystavovatelů Počet návštěvníků Počet akteditovaných novinářů
2010 863.889 31.345 2,950.405 7146
2009 816.554 28.458 2,717.869 8040
2008 1,067.787 31.707 3,007.545 8441
2007 1,023.754 30.116 2,872.119 9207
2006 1,055.415 31.388 3,149.624 9557
2005 996.314 32.289 3,169.951 10.150
2004 927.018 29.843 3,229.814 9674
2003 909.661 31.460 3,345.550 9594
2002 850.566 31.740 2,729.416 10.089

Zdroj: SOVA ČR

Průměrná výstavní plocha tuzemských veletržních a výstavních akcí se v posledních letech snižuje. Zatímco ještě v roce 2008 v případě auditovaných akcií činila 7419 metrů čtverečních, tak loni klesla na 6151 metrů čtverečních.

Vývoj v roce 2010 ovlivnil i velikost veletržních akcí, jelikož žádná z nich nezískala více než 750 vystavovatelů. Zhruba polovinu všech veletrhů a výstav v ČR tvoří akce, na kterých není více než stovka vystavovatelů. „Ekonomické souvislosti trhu se projevily i u největších akcí, které se z kategorií nad 700 vystavovatelů přesunuly do kategorie nad 500 vystavovatelů,“ upozornila SOVA ČR.

Vývoj počtu veletržních akcí v letech 1999 až 2010

2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999
Počet analyzovaných veletržních akcí 192 193 205 196 218 277 205 203 201 212 233 263
Z toho počet auditovaných akcí 82 91 103 102 113 114 113 100 105 83 91 92

Zdroj: SOVA ČR

Mezinárodních veletrhů bylo loni v Česku stejně jako o rok dříve zorganizováno 46. Dominantní postavení si nadále udržuje společnost Veletrhy Brno, na kterou loni připadlo 35 mezinárodních akcí. Firma díky tomu měla v tomto sektoru podíl 76,1 procenta. Mezinárodní veletrhy mají v portfoliu také společnosti Incheba Expo Praha (10,9 procenta), Výstaviště Flora Olomouc (8,7 procenta), Ostravské výstavy (2,1 procenta) a Progres Partner Adversiting (2,1 procenta).

První pětka českého veletržního a výstavního trhu loni reprezentovala přes 94 procent výkonu celkového auditovaného trhu, 97 procent plochy, 95 procent vystavovatelů a 94 procent návštěvníků. Dlouhodobým lídrem je společnost Veletrhy Brno. V posledních dvou letech se na druhou pozici z hlediska plochy a návštěvníků českého auditovaného trhu propracovalo Výstaviště České Budějovice, které na této pozici vystřídalo Inchebu Praha.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!