Volkswagen s emisemi manipuloval také v Evropě. Měření ukázalo i na BMW

Volkswagen s emisemi manipuloval také v Evropě. Měření ukázalo i na BMW
24. září 2015 • 18:42
Německá automobilka Volkswagen manipulovala s emisními měřeními u naftových vozů i v Evropě, nejen ve Spojených státech. Uvedl to dnes německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Evropská komise poté vyzvala všechny členské státy Evropské unie, aby zahájily vlastní vyšetřování případu. Potíže při mezinárodním měření měly údajně i některé modely BMW. Zdroje Reuters tvrdí, že novým šéfem koncernu se stane Matthias Müller, který v současnosti stojí v čele divize luxusních sportovních vozů Porsche.

„Byli jsme informováni, že také v Evropě jsou vozy s naftovými motory o objemu 1,6 a 2,0 litru zasaženy manipulacemi, o nichž se mluví,“ řekl Dobrindt novinářům. Americké úřady uvedly, že manipulace se týkaly vozů značek VW a Audi s naftovými motory, které se v USA prodávaly v posledních sedmi letech. Volkswagen přiznal, že software pro obcházení emisních testů instaloval do 11 milionů svých vozů.

„Vybízíme všechny členské státy, aby přikročily k vyšetřování,“ řekla novinářům v Bruselu mluvčí Evropské komise Lucia Caudetová. Komise už podle ní navrhla nová pravidla, která zpřísní testování automobilů na emise, jejich dodržování ale bude na členských zemích.

Komisařka pro vnitřní trh a průmysl Elžbieta Bieńkowská výzvu zopakovala a prohlásila, že vůči podvodům s emisemi zavládne „nulová tolerance“. „Náš vzkaz je jasný: nulová tolerance a přísné dodržování předpisů EU,“ řekla.

Dohled nad americkou divizí německé automobilové skupiny Volkswagen možná převezme předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland. Ten je podle dvou informovaných zdrojů agentury Reuters hlavním kandidátem na novou pozici, kterou Volkswagen vytvoří ve svém představenstvu. Nový člen vedení má dohlížet na aktivity skupiny ve Spojených státech, kde vznikl nynější skandál s manipulacemi emisních měření. Personální otázky v pátek projedná dozorčí rada VW.

Kdo všechno falšoval testy? Vůz BMW překročil emisní limit až jedenáctkrát

Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen Group, ve středu uvedla, že na obcházení měření emisí se přišlo u koncernových motorů TDI pod typovým označením EA 189, které montovala do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster. Podle deníku Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013.

Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard korun) a začalo tam proti němu trestní vyšetřování; skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.

Dobrindt rovněž oznámil, že německé úřady budou nyní testovat na emise naftové vozy i od jiných výrobců. „Je jasné, že Spolkový úřad pro motorová vozidla se nebude výlučně zaměřovat na modely VW, ale že provede namátková měření také u vozů jiných automobilek,“ řekl ministr podle agentury Reuters.

Přečtěte si analýzu:

Analýza: Jak vlastně Volkswagen obešel metodiku měření emisí?

Motoristický magazín AutoBild dnes zveřejnil zprávu, že měření mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT, která stála i za skandálem u Volkswagenu, ukázala výrazně nadlimitní hodnoty emisí oxidů dusíku i u některých modelů bavorské automobilky BMW.

„Všechny údaje z měření poukazují na to, že to není problém specifický pro Volkswagen,“ uvedl o emisích oxidů dusíku u dieselových vozů ředitel evropské divize ICCT Peter Mock. Podle AutoBildu se „teprve ukáže, jestli i další výrobci kromě VW používají falšovací software“. Mluvčí BMW obvinění odmítl.

Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn ve středu oznámil, že odstupuje z funkce, a převzal tím odpovědnost za potenciálně ničivý skandál, i když tvrdí, že o ničem nevěděl.

O personálních otázkách má v pátek jednat dozorčí rada Volkswagenu. Podle informovaných zdrojů Reuters rada po zasedání oznámí osoby skutečně odpovědné za manipulaci s měřením a provede změny v nejvyšším vedení. Měla by se i zabývat osobou nástupce generálního ředitele Martina Winterkorna, který ve středu odstoupil z funkce. Zdroje Reuters tvrdí, že novým šéfem koncernu se stane Matthias Müller, který v současnosti stojí v čele divize luxusních sportovních vozů Porsche.

Česká stopa
Škoda Auto prodala v Česku mezi lety 2009 až 2013 přes 120 tisíc aut s dieselovým motorem, Volkswagen přes 36 tisíc vozů. Velká část z nich byla vybavena motory typu EA 189. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek. Typové označení EA 189 uvedené generace mají podle serveru Autoforum.cz pohonné jednotky se vstřikováním common-rail o objemu 1,2 nebo 1,6 či 2,0 litru s emisní normou Euro 5 o výkonu od 75 do 180 koní.
Do celkových prodejů jsou ale zahrnuty i další motory, kterých se problém podle dosavadních informací netýká, například agregáty 1,4 TDI nebo 1,9 TDI. Do Česka se ale také dovezly další tisíce ojetých aut, u kterých se tyto motory rovněž vyskytují.
Motory EA 189 předchozí generace využívala Škoda téměř ve všech svých modelech, včetně velkoobjemových řad Octavia, Fabia nebo Rapid. Škoda vyrobila jen v roce 2013 celkem 68 892 motorů typu EA 189. V současnosti do svých aut montuje novou generaci motorů plnící emisní normu Euro 6, kterých se podle vyjádření automobilky problém netýká.
Škoda dosud neoznámila, kolik vozů s problematickými motory dodala zákazníkům v ČR nebo v zahraničí, ani podrobnosti případné svolávací akce, při které by v servise v řídící jednotce auta opravila závadný software. Pouze uvedla, že softwarová úprava nemá vliv na bezpečnost a auta jsou plně schopná dalšího provozu. Na svolávání vozů se chce podílet i ministerstvo dopravy. Návštěva servisu bývá dobrovolná.
Podíl vozů s naftovým motorem na celkových prodejích nových aut na českém trhu se v posledních pěti letech pohybuje stále okolo 40 procent.
Podle Petra Říhy ze společnosti Dekra, která se zabývá provozem STK, jsou americká homologační pravidla jiná a přísnější než ta evropská. Při běžných emisních kontrolách v STK by se podle něj úprava projevit neměla a motoristé se ani nemají obávat toho, že by po opravení softwaru automobilkou jejich vozidlo neprošlo.

Zahraniční tisk: Obří skandál s koncem v nedohlednu

Autor: ČTK, vag
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!