Z Evropy do USA za hodinu: Airbus má patent pro nástupce Concordu

Z Evropy do USA za hodinu: Airbus má patent pro nástupce Concordu
4. srpna 2015 • 19:53
Evropský výrobce letecké techniky Airbus se sídlem ve Francii získal mezinárodní patent na vývoj nového nadzvukového dopravního letounu, který by jednou mohl být moderním a mnohem rychlejším nástupcem bývalých nadzvukových letadel Concorde. Informovala o tom francouzská a britská média.

Nový stroj by podle předběžných vědeckých studií měl používat současně tři typy motorů a vyvinout rychlost kolem 5500 kilometrů v hodině, která je zhruba 4,5krát vyšší než rychlost zvuku. Cesta z Paříže či Londýna například do New Yorku by trvala zhruba hodinu, do Tokia či Los Angeles asi tři hodiny. Přepravoval by ve výšce přes 35 tisíc metrů nad Zemí až 20 cestujících nebo až tři tuny nákladu.

Není ale jisté, že se podobné letadlo někdy vyrobí, a pokud ano, bude to za hodně let. Když Airbus přišel poprvé s touto myšlenkou v roce 2011 odhadoval, že by to zabralo 30 až 40 let. Získání patentu ale podle ní umožňuje společnosti vyvíjet technologie, které se dají použít i pro jiné projekty.

Airbus bez dalšího upřesnění uvedl, že vedle vývoje „Concordu 2“ pracuje na dvou projektech týkající se dopravy nadzvukovou rychlostí. Na jednom z nich spolupracuje s Japonci, na druhé s Rusy a Australany.

Představení patentů Airbusu v podání blogera Deeparka Gupty:

Francouzsko-britské nadzvukové letouny Concorde, které létaly na pravidelných linkách mezi Evropou a Spojenými státy maximální rychlostí 2179 kilometrů v hodině, byly vyřazeny z provozu v roce 2003. Důvodem byly především jejich vysoké provozní náklady, záminkou pak zřícení jednoho z nich tři roky předtím.

Na vcelku bezproblémových 27 letech služby tohoto elegantního letounu rychlejšího než zvuk byla bezpečnostním stínem jediná tragická havárie, která v roce 2000 stála u Paříže 113 lidských životů. Příčinou ovšem nebyla chyba Concordu, ale předmět, který se povaloval na startovací dráze. Letecká doprava však nešla cestou nadzvukových rychlostí, ale dala přednost obřím, velkokapacitním letadlům.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!