ZKL postaví nové linky na výrobu ložisek | E15.cz

ZKL postaví nové linky na výrobu ložisek

ZKL postaví nové linky na výrobu ložisek
Ložisko z produkce ZKL
• 
ZDROJ: ZKL
25. února 2014 • 07:25
Společnost ZKL rozšíří výrobu válečkových ložisek v Klášterci nad Ohří. Do stavby dvou nových výrobních linek letos investuje 150 milionů korun.

„Teď připravujeme výběrové řízení na dodávku technologií. Na první a druhé čtvrtletí příštího roku se už uzavírají smlouvy na první dodávky,“ potvrdil rozhodnutí o investici generální ředitel ZKL Group Jiří Prášil. Firma jde tak trochu proti proudu na evropském trhu, kde výrobci produkci válečkových ložisek spíše utlumují.

V Klášterci bude ZKL vyrábět především ložiska pro použití na železnici. První odběratelé se budou rekrutovat ze západní Evropy a Itálie. „Budeme dělat také bezklecová ložiska, která se používají do pump na čerpání ropy nebo do dmychadel, která vytlačují zemní plyn. Poptávka po nich souvisí s těžbou břidlicového plynu ve Spojených státech,“ dodává Prášil.

Někteří evropští výrobci přestali válečková ložiska vyrábět a nechávají si je vyrábět v Číně. Část odběratelů si ovšem v poslední době stěžuje na pokles kvality těchto dílů. Hledají proto výrobce, který bude mít závod v Evropě a jehož výrobní proces si budou moci prohlédnout a certifikovat pro své dodávky.

Sázka na vývoz
Skupina ZKL je největším výrobcem velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě. Tržby jí vzrostly z 1,3 miliardy korun v roce 2012 na loňských 1,5 miliardy korun. Závod v Klášterci se na celkovém obratu podílí z více než jedné třetiny. Téměř osmdesát procent ložisek ZKL míří na zahraniční trhy.

Nejrychleji však rostou firmě tržby v Číně. „Tamní prodej dosáhl 6,5 milionu dolarů. Tato částka znamenala meziroční nárůst tržeb o jednu polovinu, nedosáhla však predikovaného vývoje,“ připomněl Prášil. V Číně se ZKL chce dostat do segmentu ložisek pro rychlovlaky. Prototyp už vyvíjí pro tamního výrobce vysokorychlostních vlaků.

„Vývoj ložisek pro rychlovlaky děláme v Česku. Čínský partner pracuje na vývoji podvozku,“ dodává Prášil. Zatím byla ložiska ZKL testována na rychlosti 230 kilometrů za hodinu. Čínský výrobce požaduje, aby ložisko fungovalo při rychlosti 350 kilometrů za hodinu. Tyto parametry se už blíží nárokům, které odpovídají spíše leteckému průmyslu.

Jiří Prášil: V Indii musíme bojovat s padělky

Strojírenská společnost ZKL měla v roce 2011 nejvyšší tržby v historii

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!