Blanka blíže dokončení. Praha a Metrostav se shodly na dalším postupu | E15.cz

Blanka blíže dokončení. Praha a Metrostav se shodly na dalším postupu

Blanka blíže dokončení. Praha a Metrostav se shodly na dalším postupu
Metrostav v sobotu 7. prosince přeruší práce na stavbě tunelového komplexu Blanka
• 
ZDROJ: čtk

čap

Hlavní město spolu se stavební společností Metrostav doladilo návrh, který by měl urychlit rozhodování Rozhodčího soudu a co nejrychleji obnovit práce na tunelovém komplexu Blanka. Soudu ho předloží tento pátek.

Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) uvedl, že si Praha s Metrostavem vyjasnila všechny otázky, které jsou pro podání druhého vzájemného návrhu pro rozhodčí soud nezbytné.

„S Metrostavem panuje shoda i v tom, že pro obě strany zůstává základní prioritou co nejrychlejší obnovení prací na tunelovém komplexu Blanka a jeho zprovoznění v nejkratším možném termínu,“ konstatoval Nouza. Stále předpokládá, že k otevření tunelu Blanka pro automobily dojde v září.

Další podklady si soud vyžádal na předešlém jednání na začátku dubna. Jednání tehdy trvalo pět hodin a skončilo s tím, že arbitři žádali doplnění některých technických drobností.

Metrostav, který stavbu přerušil loni v listopadu, už dřív uvedl, že obnovení a dokončení prací potrvá několik měsíců. V případě dlouhodobého přerušení stavby může podle Nouzy vzniknout roční škoda až 1,5 miliardy korun.

Metrostav požaduje po Praze proplacení faktur ve výši 2,7 miliardy korun a arbitři by měli rozhodnout o planosti smluv týkajících se díla. Městu by tak umožnili za práce zaplatit. Kromě toho řeší seznam a vyčíslení prací za 1,34 miliardy korun nutných k dostavení problematického tunelu.

Stavba Blanky začala v roce 2007 za tehdejšího pražského primátora Pavla Béma. Původně měl být tunel hotov už v roce 2011.

Stavbu tunelu Blanka schválila Praha už koncem 90. let :
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského dopravního okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost nakonec dostala posledně jmenovaná verze, jejíž trasa vede z velké částí pod Stromovkou.
Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.
Září 2003 - Město uvažovalo o tom, že zapojí do financování výstavby komplexu Blanka soukromé investory v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Radní Radovan Šteiner v této souvislosti odhadl náklady na výstavbu na více než 20 miliard.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů na severozápadní část okruhu hovořil o 22 miliardách.
26. září 2006 - Pražští radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie nebo sledování případného pohybu domů. Stavební práce měly být hotovy v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010, a to u ministerstva kultury v Praze 6.
19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.
Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda, který přišel do čela magistrátu po volbách na podzim 2010, uvedl, že se Blanka se prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) nebo inflační valorizace (3,5 miliardy).
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun. Podle Březiny se nalezly úspory u dodavatelů i u požadavků například městských částí.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení města z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Pražští radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému, do letošního léta Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.
17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží už přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo.
29. listopadu 2013 - Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou Blanky. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur na zhruba 2,1 miliardy korun.
5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu zalobu na pražský magistrát. Požaduje proplacení faktur za 2,155 miliardy korun. Praha už v mezičase prohlásila, že má dostatek financí na dostavbu celého projektu.

Autor: čap
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!