Česko nemusí získat výjimku EU na stavby za 130 miliard, Ťok má záchranný plán

Česko nemusí získat výjimku EU na stavby za 130 miliard, Ťok má záchranný plán
24. března 2016 • 19:00
Ministerstvo dopravy připustilo, že se mu nemusí podařit dojednat výjimku pro stavby, kterým EU neuznává staré posudky dopadu na životní prostředí (proces EIA). Vyplývá to z materiálu, který úřad připravuje pro jednání vlády. V něm ministerstvo navrhuje opatření, které by mělo zdržení související s opakováním procesu EIA minimalizovat. Součástí záchranného plánu má být pokračování dalších kroků v přípravě stavby během opakování části u procesu EIA, řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Problémy s posudky na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb v ČR za zhruba 130 miliard korun. Dosavadní osmiměsíční jednání na pracovní úrovni s Evropskou komisí nevedla k pozitivnímu výsledku, uvedlo v materiálu určenému k meziresortnímu projednání ministerstvo.

Během dalších diskusí s unií proto navrhlo počítat s variantou, že úřad výjimku nezíská a bude nutné opakování procesu EIA urychlit.

Při opakování EIA se bude vycházet z připravené aktuální projektové dokumentace, nebude tedy začínat od nuly, uvedl úřad. Během těchto prací by měly zároveň probíhat další přípravné kroky, jako jsou výkupy pozemků, nebo příprava dokumentace pro stavební povolení, archeologické průzkumy, případně veřejné soutěže zhotovitele.

Tyto stavby mají posouzení vlivu na životní prostředí podle starého zákona z roku 1992, tedy z období před vstupem Česka do EU

Problémy s posudky na životní prostředí mají například část pražského okruhu u Běchovic, chybějící úseky dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic nebo D35 z Opatovic do Ostrova, nebo chybějící část D3 k rakouským hranicím.

Tyto stavby mají posouzení vlivu na životní prostředí podle starého zákona z roku 1992, tedy z období před vstupem Česka do EU. Nový zákon splňující podmínky evropské legislativy začal platit loni. Pokud by se měl u každé ze staveb celý proces EIA opakovat, dá se předpokládat zpoždění v rozmezí od jednoho do tří let, uvedlo dříve ministerstvo dopravy.

Podle ministerstva hrozí největší zdržení projektům, které se měly stavět letos nebo následujícím roce. Úřad v materiálu konkrétně uvedl devět dálničních staveb s délkou 88 kilometrů, například zmíněné úseky D35, D11 nebo obchvaty Frýdku - Místku a Otrokovic.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!