Chybějící parkoviště brzdí dostavbu metra A | E15.cz

Chybějící parkoviště brzdí dostavbu metra A

Chybějící parkoviště brzdí dostavbu metra A
metro
• 
ZDROJ: E15 Anna Vacková
31. května 2012 • 06:35
Výstavba trasy A pražského metra z Dejvic do Motola má vážný problém. Evropská komise už podruhé odmítla projekt schválit a poslala do Česka žádost o jeho doplnění.

„Posuzování projektové žádosti ze strany komise bylo přerušeno,“ potvrdila Jana Jabůrková, mluvčí ministerstva pro místní rozvoj, které je národním koordinátorem procesu čerpání evropských fondů. Unie má dát na pražské metro 330 milionů eur, v přepočtu přes osm miliard korun, celkové náklady překračují 21 miliard korun.

Tentokrát Evropské komisi vadí především neexistence parkoviště P+R na Dlouhé Míli. Parkoviště mělo být součástí stavby rychlodráhy na letiště, kterou chtěl zbudovat stát.

Tento projekt je však navzdory mnoha politickým proklamacím už léta u ledu. Zprovoznění rychlodráhy a zmíněného parkoviště je přitom podle dokumentace EIA pro vybudování nového metra podmínkou. „Doufáme, že se připomínky vypořádají a že poté to bude schváleno,“ řekl deníku E15 ředitel odboru fondů EU na ministerstvu dopravy Marek Pastucha.

Problém musí vyřešit především pražský dopravní podnik, který je žadatelem o dotaci. „Vzhledem k tomu, že tato podmínka je nesplnitelná, hledal dopravní podnik ve spolupráci s městem náhradní řešení, které bude odpovídat podmínce uvedené v původním Stanovisku k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí (EIA),“ uvedla mluvčí dopravního podniku Monika Lojínová.

Náhradním řešením má být terminál u stanice Veleslavín, kde vznikne mimo jiné sto parkovacích míst. Podle Lojínové je o tom komise průběžně informována. Stavba úseku metra A Dejvická–Motol byla zahájena předloni na jaře. „Projekt se realizuje, ačkoli jeho efektivita je sporná,“ stálo v loňském posudku CEE Bankwatch Network’s, který sleduje dopravní operační programy v nových členských zemích Evropské unie.

Češi mohou jen doufat, že se metro nezařadí k tuzemským dopravním propadákům, kam už patří například dálnice D8 nebo řada vodních staveb. „Můžeme říci, že český operační program Doprava je jedno velké selhání,“ píše se rovněž ve zmíněném posudku. Ten je přitom s nabízenými 150 miliardami korun největším tuzemským operačním programem.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!