Číňané pohořeli, nyní mají problémy s dostavbou dálnice v Polsku i Češi | E15.cz

Číňané pohořeli, nyní mají problémy s dostavbou dálnice v Polsku i Češi

Číňané pohořeli, nyní mají problémy s dostavbou dálnice v Polsku i Češi
ilustrační foto
• 
ZDROJ: čtk
13. ledna 2012 • 15:37
Polsko-české konsorcium, jehož členem je firma Bögl a Krýsl, a které staví jeden dálniční úsek mezi Lodží a Varšavou, prý s pracemi zaostává. Informovala o tom polská média, podle kterých se se zástupci firem setkají úředníci z polského ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA), kterým hrozba dalších problémů na dálnici A2 dělá starosti. Už loni kvůli obrovskému zpoždění totiž dostala vyhazov ze stavby čínská firma Covec.

Bögl a Krýsl společně s polskou firmou Dolnoślaskie Surowce Skalne (DSS) staví 20kilometrový úsek označovaný jako C v oblasti na západ od Varšavy. „Práce na ostatních úsecích jsou hotové v přibližně 60 procentech, jenom na tomto úseku jde o 40 procent,“ řekla mluvčí GDDKiA Urszula Nelkenová.

„Jde o opoždění, které se při současném počasí dá dohnat, ale jsme tou situací velmi znepokojení,“ dodala Nelkenová. Ministr dopravy Slawomir Nowak už ve středu na Twitteru napsal, že „v souvislosti s objevujícími se signály o nových problémech na úseku C na dálnici A2“ nařídil, aby se zástupci GDDKiA rychle setkali s dodavatelem.

Michal Makarczyk, který v médiích zastupuje DSS, portálu rynekinfrastruktury.pl řekl, že hlavní problém spočívá v tom, že firmy, jež pracují pro DSS, neplatí svým dodavatelům. Nicméně podle neoficiálních informací, které získal portál, problémy s platbami má firma DSS, konkrétně prý jde o závazky vůči dopravcům.

„Dostáváme signály, že DSS se zpožďuje s většinou plateb a že šance na to, aby dálnice byla dokončena v termínu, nejsou moc velké,“ tvrdí poslanec opozičního Práva a spravedlnosti Krzysztof Tchórzewski, který je členem parlamentního výboru pro dopravu.

Stavba se zastavila

Práce na tomto a ještě jednom úseku se loni na několik měsíců zastavily kvůli tomu, že firma Covec, která je měla postavit, neplatila svým dodavatelům. Na polský trh přitom tento stavební gigant z nejlidnatější země světa vstoupil v roce 2009 s tím, že pro něj bude představovat bránu do Evropy. Polákům Číňani nabídli, že jim dva dálniční úseky postaví za cenu až o několik desítek procent nižší oproti konkurenci.

GDDKiA smlouvu v hodnotě kolem 750 milionů zlotých (4,3 miliardy korun) s konsorciem Bögl a Krýsl a DSS uzavřelo loni v srpnu. Úsek má být zcela dokončen letos v říjnu, tedy až po skončení mistrovství Evropy ve fotbale, které pořádá Polsko společně s Ukrajinou. Dodavatelé nicméně už loni v létě ujistili, že se dálnici podaří zprůjezdnit pro řidiče ještě před mistrovstvím. Úsek je částí klíčového dálničního tahu z Varšavy k německé hranici.

Autor: ČTK, nos
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!