Čínští investoři se zajímají o kanál Dunaj–Odra–Labe, tvrdí Hrad

Čínští investoři se zajímají o projekt kanálu propojující Dunaj, Odru a Labe, který prosazuje prezident Miloš Zeman. O jeho technické parametry se zajímala i společnost, která postavila obří přehradu Tři soutěsky. Řekl to ředitel zahraničního odboru Pražského hradu Hynek Kmoníček. Na příjezd čínského prezidenta Si Ťin-pchinga na konci března se podle něj chystá "hromada" konkrétních smluv. Poznamenal, že Čína hledá dlouhodobé a strategické investice.

Křižovatka hotového úseku kanálu Odra–Dunaj s Gliwickým průplavem u města Kędzierzyn-Koźle v Polsku
4.3.2016 16:49   |  

Oficiální termín příjezdu Si Ťin-pchinga Pražský hrad zatím neoznámil, podle Zemana se předpokládá přílet 28. března. V Česku by měl čínský prezident zůstat nejméně dva dny, Zeman jej přivítá na lánském zámku. Podrobnosti návštěvy se podle Kmoníčka připravují a s konečnou náplní programu se čeká na příjezd čínského přípravného týmu. Hradní mluvčí Jiří Ovčáček se chystá podrobnosti oznámit na tiskové konferenci 14. března.

Si Ťin-pching bude první čínský prezident, který Česko navštíví. Praha bude jeho jedinou zastávkou na cestě do USA. „Takže z tohoto ohledu to bude ještě větší než velká návštěva čínského prezidenta,“ poznamenal Kmoníček s tím, že do Prahy přiletí kompletní delegace, která se chystá do USA.

Pražský hrad podle Kmoníčka od setkání s čínským prezidentem očekává především diskusi o tom, jak by měla vypadat vzájemná strategická dohoda, kterou Hrad nazývá Sustainable strategic commitment (Udržitelný strategický závazek).


Přečtěte si: Sobotka: Praha by mohla být centrem čínského finančnictví


„Sustainable znamená, že by to neměl být jenom jeden jediný okamžik zaměřený jenom na jednu akci. Strategic myslíme to, v čem se Číňané třeba v nějakých infrastrukturních logistických objektech třeba nakonec budou chtít účastnit a co bude trvat třeba po léta. A commitment znamená, že si vzájemně řekneme, že jsme dosáhli vztahů strategického partnerství,“ řekl Kmoníček.

Zdůraznil, že se Čína v posledním roce výrazně zaměřuje na vývoz svého kapitálu. „Mají zájem na vstupu do větších, dlouhodobějších, strategických investic na jiných trzích,“ poznamenal. „A my se samozřejmě budeme pokoušet i při této návštěvě, aby docela výrazná, viditelná část čínských investic, které jdou do stovek milionů dolarů a které chtějí strategicky umístit do zahraničí, skončila i tady, protože to nám zaručí patřičnou tvorbu nových pracovních míst,“ dodal Kmoníček.

První vlna čínských investic, které byly oznámeny v uplynulých měsících, byla podle něj záležitostí vzájemného testování trhu. Domnívá se, že nyní by mělo být strategickým zájmem Česka, aby tuzemské čínské investice byly natolik výrazné, že se Česká republika automaticky ocitne v čínském hledáčku kvůli zájmu o už investované peníze.

Hromada smluv

Na příjezd čínského prezidenta se podle něj připravuje „hromada konkrétních smluv“. „Čili množství dokumentů, které se podepíše, je opravdu veliké, nicméně všichni víme, že takové ty veliké, strategické investice, se často projednávají rok, dva, tři a teď jsme ve chvíli, kdy by mělo dojít k rozhodnutí o tom, kterým směrem se ty čínské investice v Čechách zaměří,“ poznamenal Kmoníček.

Jako příklad dal oblíbený projekt Zemana na propojení Dunaje, Odry a Labe. Poznamenal, že jde o projekt na dlouhá léta, který si vyžádá „obrovské finanční prostředky“. „Už u mě bylo několik čínských delegací včetně té obrovské společnosti, která postavila (přehradu) Three georges (Tři soutěsky) a zajímali se o technické parametry takové věci, protože z čínského pohledu to megaprojekt není,“ řekl. Zda bude uskutečnění projektu reálné, podle něj záleží na tom, kam se Čína rozhodne své peníze určené na zahraniční investice směřovat.

Přehrada Tři soutěsky v Číně; Zdroj: wikimedia.org


Čtěte také:

Pro čínské aerolinky může být pražské letiště důležitější než Londýn

Olga Lomová: Čínské investice v Česku nevede obchodní zájem

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Stát křísí plány na jižní železniční spoj s Vídní

Stát křísí plány na jižní železniční spoj s Vídní

Ministerstvo dopravy si vzpomnělo na starou trasu někdejšího expresu Vindobona a začalo oprašovat plány na zavedení spoje z Prahy do Vídně přes jižní Čechy. Jedním z cílů by bylo… více

Mobilní web