Dopravní „peklo“ začíná. Stanjura řidičům: Pokud můžete, D1 se vyhněte

Fotogalerie Modernizace dálnice D1 se rozběhne na přelomu dubna a května. Ředitelství silnic a dálnic dnes podepsalo první dvě smlouvy na opravu úseků Větrný Jeníkov - Jihlava a Lhotka - Velká Bíteš. D1 je nejstarší českou dálnicí, plánovaná rekonstrukce bude největší stavební akcí v dopravě v dosavadní české historii.

ilustrační foto Dalších 17 fotografií v galerii
10.4.2013 17:52   |  

Během rekonstrukce se dálnice rozdělí na 21 úseků, nejdříve se stavba rozběhne na 14. a 21. úseku. ŘSD už má stavební povolení na další tři úseky, na další se ještě čeká. Ještě letos by měla začít rekonstrukce celkem čtyř nebo pěti úseků. „Začátek stavebních prací a první omezení pro řidiče předpokládáme v posledním dubnovém týdnu,“ uvedl šéf ŘSD David Čermák.


OBRAZEM: Plánovaný průběh rekonstrukce


Dálnici na 14. úseku mezi sjezdy na Větrný Jeníkov a Jihlavu opraví firmy Colas CZ a Porr, opravu provedou za 69 procent odhadované ceny a nabídky záruku na 10 let. Úsek od Lhotky do Velké Bíteše zrekonstruují OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Firmy nabídly cenu činící 62 procent odhadu a stejnou záruku jako v předchozím případě.

Rozdělení dálnice na úseky pro rekonstrukci
Číslo úseku Vymezení úseku
1 most Šmejkalka
2 EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice
3 EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek
4 EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov
5 EXIT 41 Šternov – EXIT 49 Psáře
6 EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice
7 EXIT 56 Soutice – EXIT 66 Loket
9 EXIT 66 Loket – EXIT 75 Hořice
10 EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice
11 EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec
12 EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov
14 EXIT 104 Větrný Jeníkov – EXIT 112 Jihlava
15 EXIT 112 Jihlava – EXIT 119 Velký Beranov
16 EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín
18 EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ
19 EXIT 141 V. Meziříčí západ – EXIT 146 V. Meziříčí východ
20 EXIT 146 V. Meziříčí východ – EXIT 153 Lhotka
21 EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš
22 EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět křížů
23 EXIT 168 Devět křížů – EXIT 178 Ostrovačice
25 EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka

Zdroj: ŘSD

Při opravách budou v každém směru zachovány dva pruhy, levý pruh bude určen jen pro vozy do dvu metrů šířky. Úplně se dálnice uzavře jen v noci při snímání mostů, a to vždy pouze na několik desítek minut.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura řidiče vyzval k trpělivosti a vybídl je, aby se dálnici pokud možno vyhýbali. To se ale netýká nákladní dopravy, kterou chce Stanjura na dálnici udržet. Kvůli co nejrychlejšímu odstranění dopravních nehod bude k dispozici 24 hodin denně odtahová služba, pro ní a pro záchranáře vzniknou provizorní nájezdy na dálnici z přilehlých servisních komunikací a lesních cest.

Úseky s vydaným stavebním povolením
Úsek Stav
Šternov-Psáře Tendr má vítěze, běží lhůta pro odvolání neúspěšných uchazečů
Loket-Hořice Tendr má vítěze, běží lhůta pro odvolání neúspěšných uchazečů
Větrný Jeníkov-Jihlava Oprava začne na konci dubna
Lhotka-Velká Bíteš Oprava začne na konci dubna
Velká Bíteš-Devět křížů Neúspěšný uchazeč žádá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o přezkoumání tendru

S začátkem rekonstrukce se také spustí mobilní aplikace a internetové stránky, které budou řidiče informovat o aktuální situaci. V provozu se objeví mobilní informační panely.

O opravě 160 kilometrů dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou rozhodlo ministerstvo předloni v červnu. Podle ŘSD se ročně opraví nanejvýš šest úseků, celá rekonstrukce by měla stát 14 miliard korun. Původně odhadovaná cena byla ještě o deset miliard vyšší, stavební firmy ale ve výběrových řízeních nabídly výrazné slevy oproti odhadované ceně.

D1 v datech
Trasa Praha-Jihlava-Brno-Vyškov-Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko (zhruba 80 km dlouhý úsek Lipník nad Bečvou-Bohumín byl budován jako dálnice D47).
Délka 377 km, v provozu 340 km (Praha-Říkovice, Lipník nad Bečvou-Bohumín-Polsko), 24,5 km ve výstavbě či v přípravě (Říkovice - Lipník nad Bečvou).
Záhájení stavby 8. září 1967; dálnice se začala stavět již 2. května 1939, stavba částečně pokračovala i během války, v roce 1950 byla zastavena.
Otevření prvního úseku 12. července 1971, Praha - Mirošovice, 21,3 km; první dálniční úsek na území Československa.
Dokončení dálnice Praha-Brno-Bratislava 8. listopadu 1980; otevřeny úsek D1 Humpolec-Pávov a úsek D2 Hustopeče-hranice se Slovenskem (26 km); poslední zprovozněné úseky mezi Prahou a Brnem a Bratislavou (z Brna na Slovensko vede dálnice D2).
Dosud poslední zprovozněný úsek 30. listopadu 2012, úsek dálnice mezi Bohumínem na Karvinsku a polskými hranicemi.
Předpokládané otevření posledního úseku rok 2015, úsek Říkovice-Přerov
Kategorie dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna, jako šestipruhá byla postavena v úseku Lipník-Bělotín.
Intenzita dopravy od zhruba 100 tisíc vozidel za 24 hodin u Prahy, přes 70 tisíc v okolí Brna po 35 tisíc na Vysočině.
Nejdelší most přes Sázavu u Hvězdonic, 462 metrů.
Nejvyšší most most Vysočina ve Velkém Meziříčí, 76 m (425 m dlouhý).
Nejdelší tunel Klimkovice (1088 m. )

Zdroj: čtk


Čtěte také:

Jančura navrhuje D1 rozbít a zalít asfaltem

Oprava D1 může začít, neúspěšné firmy se neodvolaly

Nový šéf dopravní policie si došlápne na agresivní řidiče

Autor: bru

Komentáře

Čtěte také

Němci chtějí zneužití tísňové linky trestat vězením

Němci chtějí zneužití tísňové linky trestat vězením

Bavorský ministr spravedlnosti Winfried Bausback (CSU) požaduje tvrdší sankce za úmyslné zneužití tísňového volání. Pokud se zjistí úmyslné blokování linky, hrozí viníkovi až tři… více

Mobilní web