Dopravní „peklo“ začíná. Stanjura řidičům: Pokud můžete, D1 se vyhněte

Fotogalerie Modernizace dálnice D1 se rozběhne na přelomu dubna a května. Ředitelství silnic a dálnic dnes podepsalo první dvě smlouvy na opravu úseků Větrný Jeníkov - Jihlava a Lhotka - Velká Bíteš. D1 je nejstarší českou dálnicí, plánovaná rekonstrukce bude největší stavební akcí v dopravě v dosavadní české historii.

ilustrační foto Dalších 17 fotografií v galerii
10.4.2013 17:52   |  

Během rekonstrukce se dálnice rozdělí na 21 úseků, nejdříve se stavba rozběhne na 14. a 21. úseku. ŘSD už má stavební povolení na další tři úseky, na další se ještě čeká. Ještě letos by měla začít rekonstrukce celkem čtyř nebo pěti úseků. „Začátek stavebních prací a první omezení pro řidiče předpokládáme v posledním dubnovém týdnu,“ uvedl šéf ŘSD David Čermák.


OBRAZEM: Plánovaný průběh rekonstrukce


Dálnici na 14. úseku mezi sjezdy na Větrný Jeníkov a Jihlavu opraví firmy Colas CZ a Porr, opravu provedou za 69 procent odhadované ceny a nabídky záruku na 10 let. Úsek od Lhotky do Velké Bíteše zrekonstruují OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Firmy nabídly cenu činící 62 procent odhadu a stejnou záruku jako v předchozím případě.

Rozdělení dálnice na úseky pro rekonstrukci
Číslo úseku Vymezení úseku
1 most Šmejkalka
2 EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice
3 EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek
4 EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov
5 EXIT 41 Šternov – EXIT 49 Psáře
6 EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice
7 EXIT 56 Soutice – EXIT 66 Loket
9 EXIT 66 Loket – EXIT 75 Hořice
10 EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice
11 EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec
12 EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov
14 EXIT 104 Větrný Jeníkov – EXIT 112 Jihlava
15 EXIT 112 Jihlava – EXIT 119 Velký Beranov
16 EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín
18 EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ
19 EXIT 141 V. Meziříčí západ – EXIT 146 V. Meziříčí východ
20 EXIT 146 V. Meziříčí východ – EXIT 153 Lhotka
21 EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš
22 EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět křížů
23 EXIT 168 Devět křížů – EXIT 178 Ostrovačice
25 EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka

Zdroj: ŘSD

Při opravách budou v každém směru zachovány dva pruhy, levý pruh bude určen jen pro vozy do dvu metrů šířky. Úplně se dálnice uzavře jen v noci při snímání mostů, a to vždy pouze na několik desítek minut.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura řidiče vyzval k trpělivosti a vybídl je, aby se dálnici pokud možno vyhýbali. To se ale netýká nákladní dopravy, kterou chce Stanjura na dálnici udržet. Kvůli co nejrychlejšímu odstranění dopravních nehod bude k dispozici 24 hodin denně odtahová služba, pro ní a pro záchranáře vzniknou provizorní nájezdy na dálnici z přilehlých servisních komunikací a lesních cest.

Úseky s vydaným stavebním povolením
Úsek Stav
Šternov-Psáře Tendr má vítěze, běží lhůta pro odvolání neúspěšných uchazečů
Loket-Hořice Tendr má vítěze, běží lhůta pro odvolání neúspěšných uchazečů
Větrný Jeníkov-Jihlava Oprava začne na konci dubna
Lhotka-Velká Bíteš Oprava začne na konci dubna
Velká Bíteš-Devět křížů Neúspěšný uchazeč žádá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o přezkoumání tendru

S začátkem rekonstrukce se také spustí mobilní aplikace a internetové stránky, které budou řidiče informovat o aktuální situaci. V provozu se objeví mobilní informační panely.

O opravě 160 kilometrů dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou rozhodlo ministerstvo předloni v červnu. Podle ŘSD se ročně opraví nanejvýš šest úseků, celá rekonstrukce by měla stát 14 miliard korun. Původně odhadovaná cena byla ještě o deset miliard vyšší, stavební firmy ale ve výběrových řízeních nabídly výrazné slevy oproti odhadované ceně.

D1 v datech
Trasa Praha-Jihlava-Brno-Vyškov-Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko (zhruba 80 km dlouhý úsek Lipník nad Bečvou-Bohumín byl budován jako dálnice D47).
Délka 377 km, v provozu 340 km (Praha-Říkovice, Lipník nad Bečvou-Bohumín-Polsko), 24,5 km ve výstavbě či v přípravě (Říkovice - Lipník nad Bečvou).
Záhájení stavby 8. září 1967; dálnice se začala stavět již 2. května 1939, stavba částečně pokračovala i během války, v roce 1950 byla zastavena.
Otevření prvního úseku 12. července 1971, Praha - Mirošovice, 21,3 km; první dálniční úsek na území Československa.
Dokončení dálnice Praha-Brno-Bratislava 8. listopadu 1980; otevřeny úsek D1 Humpolec-Pávov a úsek D2 Hustopeče-hranice se Slovenskem (26 km); poslední zprovozněné úseky mezi Prahou a Brnem a Bratislavou (z Brna na Slovensko vede dálnice D2).
Dosud poslední zprovozněný úsek 30. listopadu 2012, úsek dálnice mezi Bohumínem na Karvinsku a polskými hranicemi.
Předpokládané otevření posledního úseku rok 2015, úsek Říkovice-Přerov
Kategorie dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna, jako šestipruhá byla postavena v úseku Lipník-Bělotín.
Intenzita dopravy od zhruba 100 tisíc vozidel za 24 hodin u Prahy, přes 70 tisíc v okolí Brna po 35 tisíc na Vysočině.
Nejdelší most přes Sázavu u Hvězdonic, 462 metrů.
Nejvyšší most most Vysočina ve Velkém Meziříčí, 76 m (425 m dlouhý).
Nejdelší tunel Klimkovice (1088 m. )

Zdroj: čtk


Čtěte také:

Jančura navrhuje D1 rozbít a zalít asfaltem

Oprava D1 může začít, neúspěšné firmy se neodvolaly

Nový šéf dopravní policie si došlápne na agresivní řidiče

Autor: bru

Komentáře

Čtěte také

Mnichov: Střelba nemá souvislost s uprchlíky ani IS, tvrdí policie

Mnichov: Střelba nemá souvislost s uprchlíky ani IS, tvrdí policie Video

Útok, při němž v pátek v Mnichově střelec zabil devět lidí a pak sám sebe, neměl politický motiv. Na tiskové konferenci to dnes řekl mnichovský policejní ředitel Hubertus Andrä,… více

Mobilní web